mandag 9. mars 2015

Batch #34 - Pliny the Elder tappet....og ny 7 Fjell oppskrift.

Endelig fikk jeg tappet denne. Den hadde nå stått i 3 uker, men dette har vært helt bevisst. Den skal tørrhumles i 2 omganger, så jeg lot den først stå i 8 dager slik at det meste av gjæring skal være ferdig. Så fikk første tørrhumling stå i 7 dager (12 dager totalt) før jeg hadde i neste runde (som fikk 5 dager totalt).
Lukter MYE humle av denne. Det gledes.

Gjæringen holdt seg godt innenfor 19-20,5 grader hele veien.

Var veldig fornøyd med utgjæringen på denne. Jeg fikk en FG på 1.014, mot planlagt...1.014. OG var jo også veldig der den skulle være, min OG på 1.081 mot planlagt 1.080. Med andre ord så føler jeg nå at jeg begynner å kjenne utstyret mitt ganske bra nå, og det kan jeg like.

Ikke helt klar, men det kommer. Brukte gelatin i fatet.


Uansett, tappingen var ikke spesielt spennende. Satt igjen med litt mer øl enn beregnet. Trodde egentlig jeg bare skulle få fylt opp et fat siden det var så mye tørrhumle (som stjeler endel væske), men det ble nok til et par flasker også, så da blir det vel noen fornøyde naboer etterhvert.


Litt stusselig med bare 5 flasker, men 19l i keg er ikke dumt


En ny 7 Fjell oppskrift er lagt til også: 7 Fjell Lydehorn Saison Noir. Den ligger blant de andre 7 Fjell oppskriftene.

brewourlyderhorn
7 Fjell - Lydehorn Saison Noir

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar