fredag 28. juli 2017

Tilbake fra ferie og en nytt brygg brygget og et tappet

Burde vel egentlig benyttet litt av sløve sommerdager til å få brygget litt mer, men man må nesten passe på å få gjort endel andre ting når det er sol og varme også.

Uansett så har det første av 2 brygg til en navnebror sin kones 40-års dag blitt tappet og brygg nr.2 blitt brygget.

Det første brygget er en meksikansk lager. Lys og lett men samtidig krisp og god. OG ble 1.043, helt som planlagt, men den gjæret litt mer ut enn planlagt. FG skulle ha vært 1.010, men havnet i stedet på 1.006, så den blir nok litt mer tørr en planlagt. Fikk smakt litt på den, og det virket utrolig fin og krisp i smaken. Alkoholen blir jo litt høyere, men 4,9% i stedet for 4,1 er helt innafor på et sånt øl.


Jeg var forresten imponert over hvor utrolig klart ølet var allerede ved tapping. Saflager S-189 (tørrgjær) skal jeg nok få testet mer av. Det eneste lille aberet var at jeg ikke hadde mulighet til en cold crash slik at gjæren kunne få samlet seg mer i bunnen. Den stod en 4-5cm opp fra bunnen, noe som gjorde at det bare ble 38 stk 0,5 liters flasker, når planen var å få 40 stk. Jaja, sånn er det bare.

Så nå er det 2 uker med karbonering og 4 uker på 4 grader (lagring), så skal denne være klar til levering.

En enslig 1/2 0,5 liter til meg selv ved siden av..





Neste, så er det brygging av brygg nr.2 til samme event.

Dette er et Lervig Lucky Jack American Pale Ale (APA) kit i fra Bryggselv som mange kjenner til. En godt humlet frisk ale, som ikke er ekstrem på noen måte, men passer til det meste av både vær og mat. Min variant av denne handler mest om vannjustering slik at man kan få noe mer smak av humlen uten at man mister helt smaken av malt. Det skal ikke være noen IPA heller.


Bryggedagen gikk helt på skinner uten noen store problemer. Jeg sliter litt med å få primet resirkulerings pumpen, men her driver jeg og grubler på en bedre løsning. PH havnet nøyaktig der jeg hadde beregnet.


Fin resirkulering

Gyllen og klar vørter overføres til kok


Det var rimelig varmt på bryggedagen, rundt 25-26 grader ute og i bryggeriet så var det sikkert 35-36. Regner med at dette var noe av grunnen til at jeg måtte justere ned effekten på kok til 45% i stedet for 75% som jeg normalt sett bruker. Var i hvertfall veldig nære å koke over dette.

Nær at det koker over.

Nå står i hvertfall 20+ liter på 19 grader og koser seg, så skal det tørrhumles om noen dager før denne også er klar til tapping.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar