mandag 21. august 2017

Brygget batch #84 - min første surøl

Jeg har faktisk ikke helt latt meg fasinere av surølet enda. Joda, jeg har smakt noen som er knallgode, så er det liksom ikke noe jeg leter etter i en ølsjappe eller i et pol. Siden jeg liker å utfordre meg selv, så var det bare et tidsspørsmål om når jeg skulle brygge denne. Har faktisk tenkt på det et år tid.

Siden kunnskapen og forhåpningene til at dette skal bli noe bra, så gikk jeg rett og slett for et kit ifra Bryggselv: Flamsk Rød til 399,-
103786   Flamsk Rød Allgrain Ølsett 25L

Det eneste jeg hadde bestemt meg for på forhånd var at jeg ville teste denne med WLP665 gjæren i fra White Labs: "Dette er en blend av kulturer som blir bruk til å lage klassiske øltyper fra vest- Flanders i Belgia. Dette er en blanding av Saccharomyces, Brettanomyces, Lactobacillus og Pediococcus som lager et øl som er mer kompleks og med toner av mørke frukter enn WLP 655 Belgian Sour Mix". Høres spennende ut.


Bryggedagen var rimelig rett frem. Veldig greit når alt er veid opp og målt på forhånd. Det eneste jeg gjorde var å beregne litt vannjustering med lacto for å få ned PH litt.

 Det var litt uvant med mesking på 71 grader i 45 minutter, men det er jo ikke noe problem i seg selv. Slet litt med at temp var litt vel høy en liten periode, så det er nok grunnen til at preboil ble litt lav.
Litt kortere slange til resirk = enklere bleeding av pumpe

Nydelig farge

Fin resirkulering

Med 30 minutter igjen så var SG alt for lav (1.045), så det var lett å se at jeg ikke ville nå målet på 1.052-54-ish. Brukte Beersmit  for å beregne hvor mye DME jeg trengte for å nå dette. Hadde i 350 (ok, 354) gram.

DME

Fikk til slutt en FG på 1.055, noe som er akkurat over beregnet men er helt greit. Tappingen tettet seg forresten under tapping. Må være første gang på gud vet hvor lenge....eller er det første gang på Blichmann kjelene? Jaja, ikke veldig farlig akkurat.

Litt lys farge?
 22 liter til gjæring ble det, så nå skal denne få 3 uker i gjæringsskap nr.1 på 21 grader, før det skal over i vinballong og få lov til å stå 1 år under trappa. Skal bli spennende å følge denne fremover.  Kommer noen bilder og oppdateringer underveis.

Klar til gjæring
For de som er interessert, så kan gjæringsforløpet følges på Brewstat:
Flandern Red





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar