mandag 11. september 2017

Brygget: Batch #85 - Påsan. En Voss Orgegonian-ish APA..

...som egentlig ikke har så mye med originalen å gjøre lengre, hehe.

Mye humle for en APA. Sjekk 2,7 gram bitter humle til venstre

Deilig å endelig få brygget litt igjen, det blir ikke på langt nær så ofte som jeg egentlig ønske å brygge om dagen, men dette er vel noe de fleste kjenner seg igjen i?

Det ble en litt merkelig brygge dag dette, siden jeg hadde planer utover ettermiddagen så måtte jeg stå opp tidlig for å rekke alt.

Kokekjele ved start av overføring fra mesk
Skylling og overføring til kok
Mesk gikk helt fint. Brukte som vanlig BruNWater regnearket til vannjusteringen hvor jeg brukte profilen Yellow Full, som jeg synes passer veldig godt til øl med humle i fokus.
Etter boil over


Dagens første tabbe kom da jeg ventet på kok. Skulle ta meg en rask frokost, for det tar gjerne 10-ish minutter for å oppnå kok...men ikke denne gangen, for når jeg kom tilbake etter 6-ish minutter så så jeg akkurat at det kokte over. Må være første gang på, tja over 1 år i hvertfall. Men fordi dette var så uvant, så gjorde jeg likeså godt en tabbe til. Satte ned effekten på elementet fra 100% til 60% for at det skulle roe seg ned...men så glemte jeg å sette det opp igjen da, så det ble alt for lav boil off

Kjører vanligvis på 100% (3100 watt) til det begynner å koke/skumme og så setter jeg ned til 75% (2300 watt) så det roer seg å får en fin rullende kok. Dette gir fint og kontrollert kok samtidig som det er veldig forutsigbart. 60% er bare 1800 watt.

Resirkulering og kjøling for å komme ned til 70 grader.

Humlingen gjorde jeg om ganske mye på. I stedet for Northern Brewer til bitter humle, så valgte jeg 2,7 gram CTZ (Colubus/Tomahawk/Zeus). CTZ gir en fin og ren bitterhet, men her er det mest symbolsk. Det kommer derimot endel mer i fra steep steget etter kok. Økte Citra på 10 min fra 20 til 30 gram, og Cascade ble økt i fra 10 til 19 gram, hvorav de 9 ekstra gammene var siste rest av egen Cascade i fra i fjor. 50 gram Citra ble tilsatt etter at vørter var nedkjølt til 70 grader og fikk så i 10 minutter. Til slutt så vil jeg bruke 40 gram Citra siste 4 dager av gjæringen. Mye humling og ikke veldig lik originalen lengre, men det er heller ikke (som vanlig) målet. Oregonian er et nydelig øl som jeg gjerne kjøper på polet, men når jeg brygger så vil jeg lage en egen variant.


 
Fin farge og nydelig aroma

"Synderen". 23 liter i stedet for 20-21 som er normalt

Det blir nok litt lavere alkoholprosent enn målet på 6%, men det blir desto mer av det da. Blir nok et bra øl dette også. Skal nok tas med når jeg skal holde øl-smake kveld hos en kunde av meg i oktober. Blir nok bra dette.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar