onsdag 18. oktober 2017

Batch #86 - Endelig litt tid til brygging igjen

Jeg sier vel det samme hver gang, men nå har det vært alt for lenge siden jeg brygget sist.. så når jeg var innom Bryggselv i helgen, så kjøpte jeg med nok råvarer til de 4 neste bryggene (belgisk quad, belgisk strong ale, DIPA og tysk plilsner). Nå SKAL det brygges mer, hehe.

I tillegg så er det kun noen få deler som mangler til Raspberry Pi styringsskapet, så det kommer snart endel bloggposter rundt dette fremover. Blir trivelig vinter-pussling dette.

Helt ok å lage starter når fårikålen putrer ved siden av.
Siden jeg etterhvert har innsett at det ene av mine 2 faste juleøl på ingen måte blir klart til jul, (er lagret i et halvt år men smaker fremdeles ALT for mye honning), så tenkte jeg at  jeg skulle være smart og brygge et overgjæret øl som kansje kan blir bra på den korte tiden frem til jul. I etterkant så var vel ikke valget av en belgisk quad det lureste da men. Bør vel minst lagres et halvt år, men pytt sann..blir sikkert nok god.

Hadde egentlig tenkt å lage meg en ny verjon av min egen 'Det E Nu Bare Æ', men siden Bryggselv nå kan Kinn Tomasmesse som kit, så falt jeg for fristelsen for å teste ut denne også. Originalen er veldig god etter min mening, så dette blir nok bra uansett.

Fikk ikke tatt bilde av det, men i det jeg helte malten i meskekjelen så støvet det mistenkelig mye....uh-oh, for fint kværnet malt igjen Bryggselv (ble kvernet etter min spesifikasjon i butikken)? Joda, det gikk ikke 5 minutter av meskingen før første stuck mash og dette bare fortsatte gjennom hele meskingen. Hvilken temp det ble mesket på vet jeg ikke til slutt, for det stoppet opp så mange ganger at det er umulig å svare på. Det er vel snart på tid å vurdere egen maltmølle, for jeg har hatt i overkan mye trøbbel med kverningsgrad i fra Bryggselv i det siste....desverre.
Stuck mash, stuck mash...og stuck mash..

Vannjusteringen ble litt så som så og måling av PH fikk jeg ikke tid til. En preboil på 1.055 når OG skulle blir 1.089 tilsa at her var det bare å gjøre klar ekstra DME.

Nydelig farge
sukker...
..og mer sukker
Kokingen i seg selv gikk helt fint. La opp til 75 min kol, men når sirup og sukker skulle i etter 30 min, så veide jeg opp resten av DME også. 660 gram i kok fikk meg til slutt opp til en OG på 1.083. Litt lavt men ingen krise. Ikke ofte jeg er irritert på Bryggselv, men merker at dette begynner å plage meg. Synes egentlig at det er greit å slippe å kverne selv, men det spørs om jeg må ta konsekvensen av den ujevne kverningen snart.

Jaja, blir vel øl dette også

Update:
Slik så det ut etter 24 timer. Like før lokket blir presset ut av gjæringskaret. Heftig gjæring her

Gjæres ved 28 grader








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar