mandag 8. januar 2018

Batch #90 - Ringnes Julebokk versjon 1 av 2 brygget i romjula.

Litt sen denne posten. Ble egentlig brygget i romjula det var det eneste brygge relaterte det ble tid til . Selv blogging ble prioritert ned...okei, jeg mottok noen Tri-Clamps som jeg har testet og lekt meg litt med, men mer om det i en annen blogg post.

Jeg har, som nevnt i en tidligere post, så har jeg blitt mer og mer misfornøyd med kvernings graden til Bryggselv. Mer regelen enn unntaket, så har jeg endt opp med stuck mash uansett hva jeg brygger. Derfor dro jeg innom på Hasle og kjøpte 2 stk sett av Ringnes Julebokk kit'ene, men med 2 forskjellige kvernings grader, 4 (som jeg normalt sett bruker) og 6. Dette brygget er grad 6, så skal det sammenlignes med grad 4 på effektivitet og evt. stuck mash.

Ikke mange ingredienser i denne.
Bare for å si det med en gang, så var det ikke antydning til stuck mash nå, men effektiviteten gikk sannsynligvis kraftig ned. Skal få nøyaktige tall og sammenligne med når jeg har fått brygget den andre også, men jeg måtte ha i nesten 650 gram DME for å komme i nærheten av beregnet OG. Hvis den andre er mer spot on, så blir det sannsynligvis billigere å bestille med ris skall for å forhindre stuck mash ved hvert brygg i istedenfor. Dette skal jeg også sammenstille etter brygg nummer 2.

Uten stuck mash denne gangen
En rolig bryggedag.
Selve bryggingen gikk rimelig rett frem. Merker at jeg mislikte litt at oppskriften er hemmelig slik at det ikke er mulig å kjøre en skikkelig kontrollert vannjustering. Vanligvis legger jo Bryggselv ut hvilke mengder malt som er i kit'et, mens nå så står det bare 7,7kg blandet malt. Jeg for min del liker å bruke BruNWater eller EzWater for å beregne justeringer og PH i mesk og skyllevann. Noe av grunnen til at jeg måtte ha i så mye DME for å treffe OG kan komme av litt vel høy PH under mesk. Lå på rundt 5,7.

Ellers så skjedde det ikke så mye utenom dette. Det er jo behagelig å brygge med kit hvor alt er veid og målt på forhånd. Det følger egentlig med 4 stk. Saflager 34/70 pr. kit på dette settet, men jeg valgte å bytte dette til min favoritt lager gjær, WLP833, mens den neste skal få Saflager for å kunne sammenligne forskjeller.

Fin og klar vørter
Litt symbolsk å teste originalen mens man brygger den
OG på 1.083 mot estimert 1.086. Greit nok.
Jeg valgte å steppe opp gjæren (lage en starter, la den gå i et døgn, kjøle et døgn, dekantere, lage ny starter, kjøre et døgn, kjøle et døgn og så dekantere) og jeg må si at jeg ikke har sett WLP833 så potent noen gang tidligere. Var nesten ikke noe lag-time. Etter en time eller 2 så var den i gang. Det er noe å ha i bakhodet fremover.

Neste brygg blir det samme som dette men med finere kvernings grad og litt annen gjær. Blir spennende.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar