lørdag 31. mars 2018

Batch #95 - Nuvel. En Duvel-aktig belgisk golden ale

En fin bryggedag i påsken hvor jeg har tatt utgangspunktet i Candy Syrup sin Duvel klone, men jeg har endret OG, sirup mengde og humle type, så noen klone er det på ingen måte ikke...som vanlig.

Klar til bryggedag igjen
Først så har jeg endret OG fra 1.061 til 1.064 for å være innenfor typeriktig klasse. Ikke veldig viktig, men det er ikke så mye å endre på i et øl som kun har en malt type og to humle typer. Noe som også er typisk for Candy Syrup sine oppskrifter er at jeg synes de har et snev av litt hubba bubba sødme, men jeg har funnet ut at ved å minske sirupen endel og heller øke litt på malten så blir det mye mye bedre. De er nok (selvsagt) ute etter å selge mest mulig av sirupen sin...

Jeg har endret Styrian Golding humlen til Bobek. Det har jo skjedd mye (politisk) med humledyrking i Slovenia, men dette skal være en av-art av Styrian Golding som har mer sitrus, mer furu og noe mer fruktighet. Tror dette kan kle stilen godt.

Til slutt så har jeg gått for en Antwerpen stil vannjustering. Dette er noe jeg har hatt lyst til å teste lenge innenfor belgiske øl, så jeg er spent på resultatet.
Måtte kutte litt av resirkulerings sløyfen

Klar og fin vørter
Det var en utrolig fin bryggedag uten noen som helt problemer. Det eneste jeg fant ut tidlig under oppvarmingen av meske vannet var at jeg har stadig gjort resirkulerings sløyfen stadig lengre og lengre, så nå klarer ikke den stakkars Speidel pumpen å dytte vannet rundt lengre. Måtte kutte endel av sløyfen for å få resirkulert. Mer(!) om dette i en senere blogg post.

Spon On PH
PH var spot on, preboil var spot on, OG var spot on. Har jeg nevnt at jeg digger min Monster Mill Pro 2? Det har blitt så mye enklere å treffe mine mål etter at jeg fikk denne i hus (takk for review som overbeviste meg Espen Hansen i Øltid).

Candy Syrup - Simplicity
Spot On OG
Nå skal denne gjære ut fra 20 til 25 grader (økes 1 grad pr. dag) hvor den skal få lov til å gjære ut.

Jo, en ting til: Jeg har alltid irritert meg litt over at 21 liter ferdig øl alltid er i minste laget hvis man skal ha 18-19 liter + endel øl å kunne gi bort. For en gangs skyld så testet jeg å skalere oppskriften opp til 24 liter slik at jeg har litt mer igjen etter at fat er fyllt opp. Tror også dette funket veldig fint i Beersmith, så dette er nok noe jeg vil gjøre oftere på øl som har mindre enn 1.070 i OG.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar