onsdag 4. april 2018

Batch #94 - Hellcat tappet. En liten djevel med kvasse klør...

Da var "beistet" tappet over på flasker. Fra en OG på 1.106 så har den gjæret helt ned til 1.024, noe som skal gi den en alkoholstyrke på rett over 12% (og da har jeg ikke tatt med noen ekstra tiendeler for primingen til karboneringen) i følge BrewersFriends sin alternative/mer nøyaktige kalkulator for høy ABV øl.

Det er litt synd at bildene fra gjæringen ikke ble noe av for denne stod rett og slett og"freste" i blow off norges-glasset. Så mye at jeg måtte vaske glasset 3 ganger om dagen de først 4-5 dagene og vaske vaskeroms gulvet tilsvarende anntall ganger. Selv med 10mm blow off tube så vrengte lokket på gjæringskaret seg flere ganger. Der var det nok skikkelig fest ja.

Etter 17 dager på 20 grader så lot jeg eikechipsene trekke noen timer i 2dl Jameson (min favoritt go-to Whisky) og lot dette trekke i karet i 5 dager (fremdeles 20 grader).

5 dager før tapping
Resultatet?
Jeg var veldig redd for at det skulle bli alt for mye kryddersmak i denne, så jeg hadde bare oppi 2 av 3 poser med Dragon krydderet (estragon)...og det er jeg veldig glad for egentlig. Jo, det er fremdeles litt mye kryddersmak og alkoholen er litt for fremtredende, men dette ølet kan fort havne blant de 10 beste jeg har laget. Den skal lagres lenge (1 år+) så det blir spennende å smake hvordan den utvikler seg, men denne kan bli virkelig, virkelig bra. Tykk som motorolje, passe og ikke for mye sødme pluss forhåpentligvis litt krydder og alkohol som lurer i bakgrunnen.

Her har det vært fest..
Litt krise var det at det bare ble 40 flasker. Hadde egentlig kun tenkt å flaske på 0,33l flasker, men gikk helt tom for korker (veldig synd at korker.no fremdeles ikke har fått orden på utstyret), så måtte til med litt 0,5l flipptopp flasker også....og noen 0,5l longneck i tilfelle dette kan bli konkuransemateriale, vi får se..


Litt andre flasker enn først tenkt



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar