tirsdag 17. april 2018

Ny bryggedag. Batch #96 - Jesus To Go (imp stout)

Plutselig bød sjansen for et nytt brygg seg, og jeg er ikke spesielt vanskelig å be jeg. Spesielt ikke når Bichmann Rip Tide'n skulle få bryne seg på noe mer enn bare vann eller Star San.

Ny bryggedag
Dette er en jeg har hatt på blokka ganske lenge nå. En Alesmith Speedway stout klone som jeg, som alltid, har endret oppskriften på. Har ingen forventning om at min skal bli i nærheten av orginalen, som jeg synes er helt fantastisk forøvrig, så derfor tilpasser jeg med smaker jeg vet jeg liker.

Meskingen fungerer veldig fint nå
En tanke lav PH kansje 
Nugget til bitterhumle var ikke å få tak i så jeg gikk for Colombus Tomahawk som jeg liker godt. Den gir en fin og clean bitterhet. Jeg tilsatte også litt havregryn, ikke snartkoke for der setter meskekjelen helt klart foten ned ja. Til slutt så er det kaffen som skal i ved omstikk. Har ikke bestemt meg helt men tror jeg går for Carmo De Minas fra Brasil med smak av karamell, melkesjokolade og appelsin (selges av Kaffebrenneriet). Tror dette kan bli bra.

Som sagt så var jeg spent på hvordan Rip Tide'n ville fungere i forhold til Speidel pumpa som jeg har brukt en stund...og det kommer hel ikke som noen bombe at de pumpene er i HELT forskjellige klasser. Jo det har vært diskutert på Norbrygg rundt strømkabel som ikke er jordet osv., og det skal bli spennende å se om Brewshop får svar fra Blichmann, men i bruk? Herre for en pumpe. Må nesten strupe den helt før jeg hadde i malten, men når det var hatt i så var det bare å åpne kranen på pumpa litt og litt til jeg fikk en passe flow. Det var ikke i nærheten i å tette seg eller noe. Da tror jeg heller at falskbunnen hadde vrengt seg. Utrolig med kraft i pumpa. Var litt bekymret at jeg måtte sette primer ventilen ned for å få flow riktig vei...men det var helt ubegrunnet. Etter 10-15 sekunder var all luft ute av pumpehuset, helt rått!
Midlertidig skylle løsning
Mørk men klar og fin

En ting til var at jeg synes meske tempen også holdt seg veldig mye mer stabil enn den noen gang har vært. Varierte stort sett ikke mer enn noen tiendeler opp og ned. Hærlig.
T-kran fungerer supert mellom mesk, RIMS og kokekjele
Overføring til kok

Speidel pumpa hadde jeg satt til å overføre skyllevann, men der må jeg finne en bedre løsning. Den liktie ikke helt vinkelen, så det ble litt pes mens jeg overførte til kok og skylte samtidig...så det ble 2 liter for mye til kok uten at jeg helt tenkte over det. Først ved 30 minutter igjen av kok så var SG litt merkelig lav og det var litt mer vørter i kjelen enn vanlig. Justerte med det jeg hadde av DME, men nådde ikke helt planlagt OG. Uansett så er ikke 1.100 mot planlagt 1 103 er greit innafor.

Motstrømskjøleren mellom gjæringsskapene

Rehydrert US-05 og 90 sek med rent oksygen så var det klart for gjæring.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar