torsdag 5. april 2018

Okei, så overgang til TriClamp førte til flere utfordringer.





Javel,  jeg gikk for Quick Disconnects, først på Brewsteren og så på Blichmann, for over 3 år siden. Det fungerte helt okei, men jeg angret fort at jeg ikke gikk for Tri Clamps ganske raskt. Det er flere ganske gode grunner til dette men den viktigste er at det er MYE enklere å sørge for at alle ledd virkelig er desinfisert, men også at man kan bruke Tri Clamp til å skru i sammen utstyret vinklet dit man vil, noe som er en fin bonus for min del.

Det er lenge siden jeg startet å bestille deler men det har ikke vært noe stress å få ferdigstilt dette, helt til jeg startet å følge Hop Rod Garage sin Youtube kanal (hvis du ikke følger denne så må du bare få med deg at denne mannen gjør automatisering av brygging til en kunst!!). Uansett, når jeg fulgte med fremdriften hans så fant jeg ut at nå var det på tide på å få ut fingeren selv også...selv midt i blant alle andre prosjekter.

Dagens TriClamp oppsett
Så...når mesterarten av delene var på plass og alt så fint og flott ut...så klarte ikke Speidel pumpa som jeg egentlig har vært ganske glad i, å resirkulere vannet lengre. I batch #94 med 12 kg malt i en 21 liter batch så tenkte jeg ikke så mye på at pumpa kunne være problemet, men når den ikke klarte å dytte rundt 20 liter pbw vann til vaskingen etterpå, så skjønte jeg at det mått være noe. Når jeg kuttet ned sløyfen noe så funket det ok, så ja...Speidel pumpa var for "sløv".

Så her er mitt nyeste medlem i brygger utstyret, som jeg har siklet på siden Blichmann lanserte den for noen måneder siden:
Blichmann RipTide brewing pump
Blichmann RipTide

Det er selvsagt en understatement å si at jeg gleder meg til å teste denne, men...den kan jo ikke plasseres der Speidel pumpa var og jeg kan ikke ha den under benken, for der er gjæringsskapene mine...så jeg må nok gjøre om hele oppsettet...igjen, hehe.

Problematisk høydeforskjell

Ser for meg en løsning med å bygge opp en ramme basert på aluminium modul systemer slik som bildene nedenfor, men problemet er at hvor i all verden får man tak i slikt uten å bestille et tonn av de fra Ebay/Alibaba...?? Hadde vært utrolig bra å få laget en sånn "kasse for hver av kjelene og så til slutt festet de i sammen med noen avstandsrør slik at den ble en alang kasse som evt. kan bygges om ved behov. Noen som vet om noen som kan levere noe sånt? Aliminiums profil i forskjellige lengder slik at man kan lage sin egen brew-stand. Hadde jo vært genialt det...!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar