torsdag 26. april 2018

Bare noen kjappe oppdateringer i bryggeriet


Jeg satser i år igjen og få plantet og gitt bort endel stiklinger., men har vært litt bekymret over at det ikke har kommet noen skudd. Var redd for at kansje røttene hadde tat kvelden i løpet av vinteren, men nå ser det endelig ut til at det begynner å skje noe i beddet. Spesielt Challenger ser ut til å kommet sterkt i år. Cascade og Northern Brewer har også godt med spirer, mens Kent Goldings har ikke kommet med noen enda. Krysser fingrene for at den også kommer snart. Jeg vil i hvertfall starte med stiklinger når skuddene har passert halvmeteren.
Mange Challenge skudd

Vurderte også å begynne og gi bort rhizomer (kutte av selve røttene), men har valgt å la de være i fred nå, siden plantene uansett må flyttes litt senere i år når hele huset skal få nye paneler. Neste år tenker jeg at jeg begynner med rhizomer..


Fruen trengte en ny kjøkkenvekt og jeg hadde lyst på en vekt som kunne veie både humle og malt, så da fikk fruen den gamle bryggervekten og så gikk jeg til innkjøp av denne i fra Brewshop (ser den ligger ute til 698,- nå. Mener jeg gav 598,- for den). Jeg kjenner flere som har testet den og aviket skal være på under 1 gram, uansett om man veier opp 10 gram eller 20 kilo. Veldig hendig at displayet er separat, spesielt når man måler opp 8-10kg malt.
Jeg har testet den litt og den virker veldig bra så langt og kommer tilbake med mer info når jeg har fått brukt den litt mer.
Veldig hendig og nøyaktig vekt.


Under forrige brygging (en stout som er basert på, men ingen klone av Alesmith Speedway Stout) så drev jeg og filosofterte litt rundt hvilken kaffetilsetning jeg skal bruke under omstikk, rett før flasking. Jeg jebber for tiden rett ved et av Kaffebrenneriet.no sine utsalgssteder (Saga Kino i Oslo). Etter å ha kikket igjennom web sidene deres så fant jeg en som jeg tror vil passe bra: Carmo de Minas ifra Brasil. Denne har "smak av karamell, melkesjokolade og appelsin. Kaffen er smaksrik, søt og velbalansert".
Kaffe til batch #96

Det var litt artig når jeg spurte betjeningen om hva de mente om å ha denne i en stout. Karen, som sikkert var i begynnelsen av 20 årene, så mildt sagt forvirret ut når jeg snakket om øl, men når det kom til kaffebønner, taniner og bitterhet osv., så senket skuldrene seg og jeg fikk noen fornuftige svar. Konklusjonen var i hvertfall at denne kaffen absolutt kan gi mange fine nyanser til et mørkt øl og øke smaksopplevelsen ytterligere uten å øke bitterheten. Skal bli veldig spennede å få testet denne i stouten når den er ferdig.

Når vi først snakker om stout, så fikk jeg kjøpt en whiskey som var litt spennende: Jameson Caskmates, som er lagret på Stout ølfat. DET synes jeg er utrolig kuult. Altså, Jameson er min favoritt go-to whiskey, og når de da kommer med en som er lagret på ølfat (vanligvis er det jo ølbryggere som kjøper whiskey fat eller hva?) så måtte jeg jo bare teste det. Og joda, god var den. Var bare et lite hint av stout smaken men den var i bakgrunnen der. Spennende....så spennende at denne burde jeg jo egentlig brukt i Hellcat stouten min som jeg brukte vanlig 12 års Jameson i....doh!

Whiskey fra stout fat
Så det siste punktet jeg tenkte jeg skulle skrive litt om er det nye styreskapet som jeg jobber med. Jeg har kjørt PID styrt i noen år nå, men jeg har lyst til å bygge et RaspberryPi basert ved siden av, slik at jeg kan teste det ut og fremdeles kan bruke det gamle hvis jeg ønsker. Mer nøyaktig meske temp er hovedårsaken, samt bedre kontroll på effekt som tilføres kjelene, men også mulighet for automatisert stegmesking.

Hovedkomponenter på plass.
De fleste delene er på plass og jeg har startet på monteringen inne i skapet Jeg har valgt et PC chassis fordi jeg ønsker å ha mulighet til å endre side og frontplate hvis det viser seg at jeg vil endre på konfigurasjonen på et tidspunkt.

På bildet så er kjøleribbene til SLR øverst, fordelingspunkter og automat sikringer i midten og 12 volt strømforsyning til RaspberryPi++ nederst. Selve RaspberryPi enheten vil være fastmontert i 7" skjermen som skal sitte i døren.


Platene er bestilt i fra Staalbutikken.nohttps://www.staalbutikken.no/shop/sort-aluminiumplate-20322p.html hvor man kan spesifisere mål helt ned på millimeter nivå for å få akkurat den størrelsen man ønsker. Det skal bli veldig spennende å se hvordan dette blir til slutt. Stresser uansett ikke med å få dette ferdig så det går litt i rykk og napp.

Foreløpig skisse av nytt frontpanel (skal være svart)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar