tirsdag 22. mai 2018

Batch #98 brygget - En sommerlig saison

Litt sent ute med denne blogg posten men sånn er det i fin været. Kort og kjapp denne.

Nye nitrogen fylte humleposer til høyre. Sirupen var til neste brygg..

Saison er en stil jeg ikke har så nå var det på tide. Rimelig enkel denne. Pilsner, melanodin og litt flaket hvete og Bobek  pluss Citra humle og French Saison gjær. Bobek, som er litt lik Styrian Goldings, på 60 og 10 min mens Citra var kun i whirlpool (30 min), så håper denne  blir frisk og sommerlig. Forresten så var det første gang jeg fikk de nye nitrogen fylte humleposene i fra Bryggselv. Mulig det var subjektivt, men jeg synes aromaen var tydelig kraftigere enn før..

Valgte igjen Antwepen som vannprofil. Synes denne passer veldig godt til lyse belgiske øl (alle belgiske egentlig).

Tidlig i mesk...
..og midt i mesking
Alt gikk egentlig helt på skinner. Kalibrerte mesketemp i forkant så traff fint. Ph på 5.5 er i overkant men gikk godt forventet preboil så effektiviteten må ha vært rimelig grei. Jeg måtte vanne ut litt underveis og selv da havnet jeg på 1.047 i stedet for 1.044 som var beregnet.

Klar og fin vørter til kok
Starter gjæringen på 18,5 grader og øker gradvis opp til 23 grader. Litt smak av  estere men ingen ester bombe mao.

Øltid og Hoprod Garage hadde samsending på youtube mens jeg brygget, så det var trivelig å hløpe innom der innimellom også. Anbefaler alle å følge disse gutta. Masse trivelige og nyttige videoer og noen ganger sosiale live streams. Hærlig community her.

Finfin  bryggedag dette.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar