fredag 1. juni 2018

Litt status fra bryggeriet

Det er alt for varmt til å brygge om dagen, men det skjer alltids noe i bryggeriet.

Selv om jeg har gode rutiner på å vaske utstyret etter brygging så prøver jeg å få tatt en grundigere vask 1-2 ganger i året. Etter overgangen til Tri-Clamp så har både dette med å demontere alt i små deler blitt mye enklere, men også selva vaskingen. Det tok vel under 5 minutter å demotere alt og slippe alt i en bøtte med PBW. Alt untatt Tri-Clamp pakningene. Disse lot jeg bare ligge i Star San en stund. Resten lå 30 minutter i PBW, så en omgang med diverse børster for så å gå 30 nye minutter i Star San.

Det meste koblet ned
Blir litt Tri-Clamp deler
Alt så egentlig veldig bra ut i utgangspunket, men det var et par steder hvor korn hadde festet seg, så det var greit med denne runden uansett. Alle kraner fikk også en runde men disse så også veldig fine ut i utgangspunktet. Tri-Clamp er jo nesten som Lego for voksne så det å koble alt sammen i gjen til slutt er bare morsomt. Ble bra dette.
Alt på plass igjen


Har fått satt starter til mitt neste brygg som kommer til å bli noe lignende Leffe, men jeg sikter men inn mot litt mer malt smak og litt mer gjær estere fra WLP570. Som alltid så er ikke målet å klone men heller å tilpasse en god base til min gane og preferanser. Dette blir batch #99, så det er snart tid for jubileumsbrygget. Regner med å rekke begge før ferien. Skal se om jeg ikke får filmet litt også fra batch #100.


Ellers så har det vært stille lenge rundt det nye styreskapet. Jeg ville egentlig få laserkuttet hullene til front og sidepanelene , men etter mye frem og tilbake så syntes jeg dette ble alt for dyrt. Endte opp med å bestille aluminiums paneler etter mål og så skal jeg heller kutte hullene selv. For øyeblikket driver jeg å måler og tegner opp front panelet, men det tar tid og jeg orker ikke holde på lenge av gangen i denne varmen...
Kansje ikke så lett å se tegningene
Innvendig i styreskapet..så langt

På søndag skal min første saison tappes, noe som blir veldig spennende. Den har en fin funk/ester smak og er nede i 1.002. Håper ikke den går noe mer ned nå, men er ikke så ille tørr som man skulle tro. Uansett så skal noe på fat og noe skal på flasker for å kunne gis bort. Navnet er ikke helt bestemt enda, men heller litt mot "Nye Horisonter". Synes det passer bra for brygget og bryggeriet om dagen.

Blir lav FG på denne



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar