lørdag 23. juni 2018

Saison tappet, humlestiklinger og RipTide utbedring

Noen små oppdateringer igjen

Batch #98, min belgiske saison ble nettopp tappet. Den hadde en OG på 1.044 og gjæringen startet på 18 grader og ble gradvis økt til 23 grader hvor den fikk gjære ut. Den skulle etter planen gjære ned til 1.010, men i stedet så gjæret den helt ned til 1.001, så i stedet for 4,7% ABV så blir den på rundt 5,6%.

Gjæret godt ned
Noe på fat og noen til å gi bort
Man skulle kansje tro at den ble litt for alkohol sterk og veldig tørr, men smaksprøver så langt så er den veldig lettdrikkelig og fin og har faktisk endel fylde, samt noe syrlighet og gjærestere. Tror denne kan bli fin i sommer.


Jeg har tatt mange humlestiklinger i år, men varmen skaper problemer. Mange av de kommer ikke med røtter og de som gjør får gule blader mens de står i pottene, uansett om de vannes hver dag. Cascade har foreløpig bare 1 overlevd, mens de andre, Challenger, Kent Goldings og Northern Brewer, så har noen fler overlevd.
Er nok litt for varmt for disse

Om noen uker så er jeg nødt til å flytte hoved plantene (ny kledning på huset), og da skal det bli spennende å se på tot systemet på disse for å se om jeg kan ta noen rhizomer til avleggere i stedet.
Hovedplantene er ok så langt



Blichmann gjorde en forholdsvis stor bommert når de bestilte RipTide til produksjon, nemlig at de spesifiserte en strømkabel uten jording. Motoren er jordet i huset med bryteren, men det hjelper jo ingenting når ikke strømkabelen er det. Blichmann har derfor sendt ut en ny skikkelig jordet kabel med de delene mang trenger og et ark med instruksjoner.
Motor allerede jordet (grønn ledning) men ikke kabelen

Ny gjennomføring og kobling
Ny kabel til venstre
Det tok meg vel 5 minutter å bytte ut kabelen og det føles mye bedre når jeg nå vet at pumpen er skikkelig jordet. Er litt imponert over at Blichmann velger å innrømme at de har gjort en feil og så gir folk muligheten til enten å levere tilbake og få igjen pengene for pumpen, eller å få de delene man trenger for å rette opp feilen. Selvsagt så skulle ikke dette skjedd i utgangspunktet, men dette var så enkelt å fikse selv, så for meg så er ikke dette noen big deal.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar