søndag 27. juli 2014

Prosjekt: Fermentation Chamber med Temp Styring

Dette er noe jeg lenge har sett at jeg bare burde ha for temperatur kontroll på gjæringen
har gått mer på flaks og tilfeldigheter enn noe annet.

Så...rett før ferien fikk jeg kjøpt en hønngammal Chest Freezer av den gamle typen (freon) som
tåler og stå ute i garasjen, for et par hundrelapper. Den veide et tonn, men er hel og fin innvendig, så
den bør være perfekt for min del. I fra +20 grader til -20 tok sikkert under en time...råtass!

Neste steg er jo da å bygge en temperaturkontroller:
STC-1000 - Kan skaffes i fra Kina for under hundrelappen, men jeg kjøpte min hos Bryggeland for 298,-




Koblingsboks i fra Clas Ohlson (190x145x70 mm) til 139,-
Koblingsboks

 2 stk vegguttak i fra Clas Ohlson til 99,- stk.
Vegguttak for innfelling, Elko RS

 Og en PC strømforsyning hunnkontakt jeg tok fra en PC jeg skulle kaste



 Litt kutting i plast med en Dremel og følgende koblingsskjema:




I tillegg så kjøpte jeg en frostvakt i fra Clas Ohlson til 199,- som varme i fryseren hvis
det skulle bli for kaldt. Kan reguleres helt opp til 200 watt effekt, så her kan jeg justere
litt i etterkant avhengig av hvor mye jeg trenger.
Kuldevakt,


Så ble boksen slik:



Ikke helt profft, men det får holde. Skal bare stå gjemt i en garasje uansett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar