mandag 15. desember 2014

Årets siste all grain batch, #29 - Brooklyn Lager klone

Til batch 30 og 31(split batch), så skal jeg teste granskudd i øl, med en enkel Coopers Draught maltekstrakt. Dette tenkte jeg at jeg skulle fikle med i romjulen, så  batch #29 ble faktisk årets siste all grain.

Tanken var at, når jeg nå har såpass mye  juleøl som begynner å bli klart, så holder nok det til langt utpå nyåret vil jeg tro. Hva med en god lager som har vært lagret noen måneder når mars kommer? Det må jo passe perfekt, eller hva? Oppskriften er helt og holdent tatt i fra Brew Your Own (BYO), det eneste jeg har gjort er å skalere det i forhold til effektiviteten til Brewsteren (brewhouse efficiency på 65%-ish). Testet også Whirlfloc tabletter for første gang. Har tidligere brukt en annen sak som jeg ikke husker helt navnet på engang. Ikke så fryktelig viktig egentlig.

Tørrhumlen var ikke tilstede da bildet ble tatt...

Med kun 5,6kg malt, så er dette en oppskrift som Brewsteren takler bra. Faktisk så gikk jeg godt over planlagt OG på 1.052, og havnet i stedet på 1.063. Dette også med den nye, enklere resirkuleringen. La til en ekstra liter med vann til slutt for å få ned OG noe, men det senket det bare til 1.060. I følge denne kalkulatoren så skulle jeg hatt i en hel gallon (3,78 liter) for å få riktig gravity...det får gå.

Begynner å bli klar vørter

Syntes den nye resirkuleringen fungerte veldig bra. Justerte trykket litt opp og ned for å få litt føling på hvor mye jeg kunne kjøre på uten å rote opp grainbed. Det ble veldig bra etterhvert og vørteren ble klar og fin.

Mye slanger nå. Blir bedre når jeg får lagt de opp fast...senere.. 

Tappingen og kjølingen gikk som en drøm. Det tok 15 minutter å tappe hele kjelen og vørteren ut holdt kun 15 grader uten spesielt mye trykk på vannet. Jeg mangler enda noen deler i fra AliExpress, så jeg bruker et BB60 filter (uten filter i) som en overgang til kjøleren foreløpig, men den skal bli grei å få vekk til neste gang. Uansett så er dette en helt annen verden enn den orginale counterflow kjøleren til Brewster.

BB60 filter..uten filter, som en overgang.

15 grader ut av kjøleren. Hærlig!

Satte vørteren ute på verandaen i noen timer og pitchet gjæren ved 13 grader slik som det skrives i oppskriften. Nå står brygget og koser seg på 13 grader de første 24 timene, og så skal STC'en justeres ned til 11 grader til gjæringen er ferdig. Men ah...Bryggselv var utsolgt for WLP833 sist jeg var der, så jeg prøver med WLP830 i stedet. Skal bli interessant å se hvordan dette blir.

Det ble endel mer trub i gjæringskaret enn det jeg har hatt i det siste. Kommer nok av at jeg måtte forkaste min vanlige (grov) filtrering som jeg har brukt i det siste, så her må jeg nok til med en ny Reodor-løsning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar