torsdag 11. desember 2014

Bygging av ny kjøleløsning til Brewsteren - Del 2 - Første initielle test

Yess, etter mange delebestillinger og mye venting, så var det endelig tid for å teste for første gang.
Oppsettet er ikke helt riktig/komplett, men tanken var å få et inntrykk av ytelsen til den nye kjøleren, samt å få teste ny løsning på resirkulering.

Resirkulering:
Den orginale resirkuleringsløsningen til Brewster er litt fiffig, men om den er så veldig effektiv er jeg usikker på. Slangen som er koblet i en sirkel med 5 hull i, sprer vørteren til en viss grad (mest ut av de første hulle og minst ut av hull nr.5), men jeg har tenkt til å teste med å bare legge en 1/2" silikonslange på toppen av grainbed og la vørteren bare sirkulere forsiktig på toppen, så får vi se. Dette er en utprøvd metode som mange benytter.

Testet dette med vann, og fikk justert trykket ut av pumpen ned, slik at jeg fikk en svak og fin strøm ut som jeg ikke tror skal ødelegge grainbed.


Møtstrømskjøler:
Før så fikk jeg i beste fall 27-28 grader med maks trykk på vannet og så tok det rundt 40 minutter å tappe kjelen.
Nye og orginale kraner. Litt(!) forskjell.


Resultat:
Lavt trykk på vannet så lå den på 17-18 grader
Middels trykk på vannet så lå den på 15 grader.
Testet ikke med fullt trykk
Tok ikke tiden på tappingen (burde vært gjort)

Running smooth. Tett og fint.

Filteret var ikke helt tett, men det skal ikke brukes heller. Vurderte å bruke det som sight-glass, men dropper det.

Ca.16 grader ut her. Droppet ned til 15.



Det vil si at jeg nå kan få vørteren helt ned til pitche temperatur (for overgjæret) direkte, uten å måtte kjøle den ned først...helt ned til 15 grader om nødvendig. Me happy!!

Konklusjon så langt:
En syk forbedring i forhold til gammel løsning. Om jeg er fornøyd? Gjett om! Okei, selv om jeg mener at det er slik det egentlig burde vært bygget, så ville den nesten havnet i en prisklasse hvor man nærmer seg Speidel 20, og der hører ikke Brewsteren hjemme. Min prioritering derimot var å bygge den om slik at når jeg senere bytter system, så kan jeg ta med alle disse nye delene videre og jeg kan sette tilbake Brewsteren i bortimot orginal stand (og kansje få solgt den).

Gjenstående:
Det som står igjen er en 45 graders 1/2" vinkel rør før resirk pumpa, slik at den står litt mer hendig. I tillegg så skal jeg ha 2 stk hann Quick Connects med hunn gjenger, slik at jeg får satt på den silikonslangen som skal gå til motstrømmskjøleren. Jeg har også en ekstra BB60 pumpe som jeg vurderer å sette på ved tømming av kjelen, men jeg skal teste litt fler ganger først.

Både slangen ut av høyre og venstre kran skal byttes når jeg får de siste delene

I tillegg så har jeg kjøpt et Trancher bord i fra IKEA, så når vi har fått pusset opp vaskerommet, så skal bryggingen få en egen krok, med Brewsteren på toppen av bordet og motstrømmskjøleren på hyllen under...og diverse stæsj nederst. Koster 1.495,-, men som medlem av IKEA Family så koster det 695,-!
Hendig trancherbord

---------

I del 3 skal jeg få listet opp alle delene jeg har brukt med linker til leverandør med priser. Jeg har ikke fått alle delene enda, men det er mulig jeg legger ut det jeg har så langt. Vi får se.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar