onsdag 10. desember 2014

Bygging av ny kjøleløsning til Brewsteren - Del 1 - Tanker og valg

Jepp, dette har vel vært en av de utfordringene med Brewsteren som har irritert meg mest i lengre tid.
Kjølingen tar alt for lang tid og den kjøler ikke spesielt godt heller. Normalt sett så ligger vørteren på 28-30 grader ved tapping over 35-40minutter, og det er ikke bra nok.

Det har vært endel diskusjoner rundt dette problemet på forskjellige forum, som f.eks denne på Norbrygg sitt forum:
http://forum.norbrygg.no/threads/brewster-motstromskjoler.23179/

Valget av deler er veldig basert på at de skal kunne gjenbrukes senere når jeg velger å oppgradere utstyret.. Bare valg av hurtigkoblingen brukte jeg sikkert en måned (med MYE lesing og research) på å bestemme meg (Tri Clamp/Quick Connect/ Camlocks). Jeg valgte Quick Connect, mye p.g.a. kompakt størrelse og mulighet for 1-hånds håndtering, og i tillegg så er de prisgunstige (i fra AliExpress). Kjøpte stort sett alt jeg trengte av koblinger herfra. Veldig fornøyd med de. Takk igjen for tipset Anders Refsal.
Noe av det som ble bestillt (har kommet mer til i etterkant).



Selve motstrømskjøleren hadde jeg bestemt meg for på forhånd. Det skulle være en skikkelig en som kjølte godt og som holder lenge. Valget falt på Bryggselv sin som koster heftige 2.295,- . Dyrt, men jeg håper å slippe og bytte denne med det første. Denne


Jeg brukte også en god del tid på å finne en vannslange til kjøleren, siden denne kommer til å legges opp mer eller mindre permanent på vaskerommet (som er helt hvitt), så var det greit å finne noe annet enn den vanlige stygge grønne slangen. En helt hvit slange som ligger bortimot usynlig langs gulvkanten gir potensielt laaangt høyere WAF (Wife Acceptance Factor)...og det er ikke til å kimse av. Denne


Jeg har vel hatt 4 eller 5 bestillinger i fra AliExpress i Kina for å få de delene jeg trengte (siste shipment som er på vei nå håper jeg) og hver av de tar også tid å få til Norge (mellom 2 og 5 uker...de fleste mellom 2 og 3 faktisk).

---------------------

Del 2 kommer snart med første test av utstyret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar