mandag 17. oktober 2016

Tapping av #68 - Snøblind (Dobbel Weissbokk)

Tok jammen godt med tid før denne var gjæret skikkelig ut. Jeg har latt mine høy-OG undergjærede øl stå til gjæring i 5 uker, men nå viste Tilt Brewometer at selv ikke det var nok. Etter 5 uker fortsatte denne å gå nedover. 43 dager, altså over 6 uker før den var stabil, og jeg endelig fikk tappet den.

Se bare på dette:
OG ved start 3/9 = 1.100
SG etter 1 uke = 1.058
SG etter 2 uker = 1.044
SG etter 3 uker = 1.034
SG etter 4 uker = 1.028
SG etter 5 uker = 1.026
FG etter 6 uker = 1.024

74,2% Attenuation er akkurat innafor der WLP830 bør ligge (74-79% i følge White Labs).
Klar til tapping
Nå gikk Tilt'en tom for strøm rett før tapping, så det ble manuelle måling den siste gangen, men dette er et nytting verktøy for å følge med at gjæringen faktisk er ferdig. Hadde jeg tappet denne etter 2-3 uker så hadde i beste fall noe som var fryktelig søtt og ikke den alkohol styrken jeg er ute etter...mer sannsynlig er at jeg hadde fått en masse flaske bomber ja.
Ikke helt klar...men helt ok
I stedet får jeg nå et øl som allerede nå, uten karbonering og modning, smaker sinnssykt godt. Dette kan fort bli mitt beste øl så langt. Veldig rund og balansert smak. Virker veldig lettdrikkelig, selv med litt heftige 11% abv.

Det ble i hvertfall tappet på (massevis av) 0,33 og 0,5 liters flasker. Hadde tenkt å bare ta 0,33, men hvis denne blir så god som jeg håper på med litt modning, så kansje jeg sender avgårde noen 0,5 liters til bedømming...vi får se.



Gjør et nytt forsøk med å den gjær-skiller kolben også. Fikk boret opp hullet i kranen i fra ca.2mm til 4mm, så da håper jeg gjæren skal renne litt lettere igjennom.
Boret med 4mm


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar