onsdag 12. oktober 2016

Tapping av #69 - En stakkars faen v.2 (Old Ale)

Har vært lite blogging i det siste nå, men sånn er det bare innimellom. Det har ikke vært mye brygging heller dessverre.

Men uansett, 10 dager etter planlagt ferdig utgjæring så var det på høy tid å få denne over på fat og flasker. Dette er en Stone Arrogant Bastard, som ikke lengre er i nærheten av et forsøk på å være en klone. Det er heller mine egne tilpasninger av et allerede knallgodt utgangspunkt som gjelder her.

Ikke helt klart fokus, men,men..
Det største forskjellen på denne i fra versjon 1, er at jeg har økt bitterheten en god del, i fra 80-ish til 110-ish, slik at den ikke føles for søt, og har økt den sene humlingen under kok ganske betydelig...for å få den enda friskere i smaken.


Jeg har vært litt bekymret for dette brygget under gjæring fordi det ikke var noe liv i gjærlåsen....ikke det at jeg ikke trodde det gjæret, for det både syntes og luktet akkurat som det skulle, men heller at det var lekkasje i gjæringkaret/lokket et sted som jeg ikke fant ut av. Trykket selvsagt ned lokket hard sikkert 100 ganger, men fant ikke ut av det.

Det spørs om jeg ikke bør se på å få byttet ut noen av gjæringskarene nå. De eldste er straks 3 års gamle, men jeg har også noen som er 1 år. Kan det være at jeg har satt et gammelt lokk på et nyere gjæringskar og at dette ikke passer 100%? Kan også være gummiproppen rundt gjærlåsen som ikke er helt tett lengre. Hmm...

Det var ikke noen klare tegn til infeksjon ved tapping, og det luktet og smakte godt, men jeg syntes jeg så et par antydninger til små gjennomsiktige flak før om stikk. Siden det smaken var helt ålreit, så ble det tappet uansett...men denne bør nok konsumeres raskt.
Blir nok greit dette.
OG endte på 1.016 mot estimert 1.012, så det er egentlig helt greit.
Synes denne er ekstra god i fra fat.
Det er straks tapping av dobbel weissbock'en også, og denne er jeg forsåvidt mer spendt på.
Tilt Brewometeret viste 1.026 før batteriet tok kvelden i går, mot estimert 1.023 så er dette også helt greit innafor. Her er jeg mer bekymret for at Tilt'en sitt batteri ikke holder mer en 7 uker med effektiv gjæringstid. Kan fort bli dyrt å kjøpe batterier til denne hele tiden, men her kommer jeg tilbake med en fyldigere rapport snart.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar