onsdag 26. oktober 2016

Bare litt små-oppdateringer rundt bryggeliste og effektregulator.

Som alltid når det skjer mye i hverdagen, så havner bryggingen litt nedover på prioriteringslisten, men det betyr ikke å man ikke går rundt og grubler og tenker på hva som kan gjøres bedre/fornyes.
Neida, hodet surrer med ideer hele tiden...


Jeg har drevet en stund for å se om jeg kan lage meg en effektregulator selv. Tanken var at denne skulle brukes til RIMS røret for å hindre at vørteren brente seg. Etter at jeg fikk den nye resirkulerings pumpen med flow regulator, så er dette egentlig ikke noe problem lengre.

Så neste steg da er å se på kokekjelen som har litt vel heftig rullende kok. Det er veldig greit med mye effekt når man skal få kok raskt, men det blir litt vel mye under selve kokingen. Tanken var å bruke den eksterne regulatoren jeg hadde bygget for å teste på RIMS, men så kom jeg over en tråd på Norbrygg forumet (https://forum.norbrygg.no/threads/effektregulator-er-til-varmeelementer-i-kokekjele.34867/) hvor jeg fant denne hendige lille saken:

Link: Ebay

Under 5 minutter etterpå så stod den i 'Shipped' hos Ebay.....yay. Total prisen ink. frakt er på 160,--ish NOK. Ikke ille. Skal se om den får plass i styreskapet mitt, men egentlig bør jeg få startet på det nye styreskapet jeg har planer om. Får se om den får plass først så får jeg ta det fra der. Spennende...

----------

Noen liker å brygge på sparket og være impulsive, jeg liker å ha en kjøreplan og ha litt faste rutiner rundt bryggingen, så derfor har jeg oppdatert kjøreplanen (Beer To Brew) for de neste som skal brygges:
#70 - DBM Grolsch (German Pilsner)
#71 - DBM Green Flash (West Coast IPA)
#72 - DBM Rochefort 10 (Belgian Quad)
#73 - DBM Ayinger Celebrator (Doppel Bokk)
#74 - DBM Cervisam - Jungle Juice (DIPA)
#75 - DBM Flannigan (Outmeal Stout)
#76 - DBM 8 Wired Stout (Russian Imperial Stout)

Som alltid så er dette øl som jeg liker godt og er kansje ikke det samme som andre foretrekker.
De er valt ut av forskjellige grunner:
---
Jeg er egentlig ikke så glad i pils lengre, men jeg har lyst til å gjøre et forsøkt på å få til en god en som jeg kan ha fast på tapp. Grolsch er helt ok den, og bør være en fin base som jeg kan tweake og tune litt. Noen klone blir det ikke for gjærstammen som brukes er så vidt jeg vet ikke mulig å få tak i...men det spiller ingen trille for min del.

---
Green Flash smakte jeg i Belgia, men denne var skikkelig skuffende. Mistenker at den var alt for gammel, for oppskriften tilsier at dette skal bli en skikkelig digg Imperial IPA. MÅ jo bare prøve å se om jeg kan lage den bedre!

---
Jeg har 4 poser med kansisirup i fra Candy Syrup som bare skriker etter å havne i en belgisk quad. Elsker Rochefort 10, så det blir spennende å se hvordan denne blir i forhold til min #50 som var en quad basert på Westy 12 (med kandisirup i fra BrewFerm...usj). Burde kansje laget den samme på nytt med den nye sirupen..men nei. Rochefort 10 blir det.

---
Celebrator er kåret til verdens beste dobbel bokk flere ganger, og selv om jeg ikke nødvendigvis synes den er noe spesielt bedre enn min egen Yubelbokk så er den god og jeg må jo se om jeg kan få den bedre enn originalen...i forhold til mine smaksløker selvsagt. Har ingen tro på at jeg er i nærheten av Ayinger når det gjelder kvalitet..


---
Jungle Juice må jo bare testes..nuff said!

---
Flannigan er en oppskrift jeg fant inne på HomeBrewTalks forumet. Har jeg trua på denne. Lenge siden jeg har brygget en Oatmeal Stout. Gleder meg.

---

8 Wired Stout da. Jeg digger IPA og DIPAene fra disse, men har ikke smakt denne før, men med sine 12,5% (eldre oppskrift. den nåværende stouten er på 10%) så høres dette ut som en litt artig utfordring å brygge. Må jo bare testes ut. Med 11,7kg malt til et 21 liters brygg skal meskekjelen få kjørt seg skikkelig...woohooo, hehe.



Så...det kan selvsagt bli endinger i listen. Jeg har jo juleølene til 2017 som skal brygges i romjula også, så det er mulig at noe må forskyves. Morsomt å leke seg med oppskrifter da.

Flere oppdateringer følger ...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar