tirsdag 1. november 2016

Batch #70 brygget...en Grolsch klone og problemer med kokekjele

Hadde regnet med en lett og tilbake lent bryggedag. En pils uten noe spesielt krimskrams er jo ikke det vanskeligste man kan brygge akkurat. Men...dette ble en lang bryggedag gitt...


Etter at jeg startet å brygge selv så har jeg nesten (bare nesten) sluttet å drikke pils. Det er ikke fordi jeg synes pils som stil ikke er noe godt, men heller fordi det finnes som mye annet godt å drikke/brygge enn den smakløse industripilsen. Men når jeg for noen uker tilbake gikk igjennom øleskapet mitt (kjøleskap hvor jeg oppbevarer pol ølet mitt, så fant jeg en Grolsch som jeg fikk av fattern for noen år siden. Denne har en best før dato i 1990(!!). Er sikkert helt ødelagt av oksidering, men tanken slo meg at, hey...det hadde vært artig å brygge Grolsch selv og kjøre en sammenligning mellom en hjemmebrygget, den gamle i fra 1990 og en ny butikk kjøpt.

Nå vil ikke min hjemmebryggede bli noen eksakt klone (bombe...ikke noe mål i seg selv etter min mening). Så vidt jeg vet så brukes den en gjærstamme i Grolsch som de har dyrket frem selv og som ikke er tilgjengelig for oss hjemmebryggere. For meg, så gjør dette ingen ting. Jeg bruker heller min favoritt lager gjær, WLP833, som gir en veldig ren og krisp utgjæring som jeg håper skal passe bra. Satser på å gjære ut ved 11 grader. Kjører også på med litt vannjustering, men dette skal jeg skrive om litt mer senere. Går litt rolig frem på dette området, så ikke så mye å skrive om foreløpig.
Prøver med vannjustering igjen

Okei, så tid for brygging...og sikringen bare går så fort jeg setter i kontakten...igjen og igjen. Uh-Oh. Hva f...? Greit, da er det bare å plugge ut en og en kontakt av styreskapet for å se om det er selve styreskapet eller om det er en av kjelene eller RIMS eller....ok, etter 5 minutter så fant jeg ut at så fort jeg koblet kokekjele til styreskapet så gikk sikringen, greit nok...men ville jeg klare å gjennomføre bryggedagen? Hva problemet består i får jeg heller finne ut av senere. Meske og skyllevann var jo allerede fyllt opp og humle, malt og vanntilsetninger var allerede klart.

Fin og rolig resirk av mesk
Vel, jeg kom opp med en litt snedig plan. Meske som vanlig, overføre til kokekjelen (som var defekt) mens jeg skyller med skyllevann i fra Brewsteren. Når Brewsteren var tom for skyllevann og kokekjelen full, så overførte jeg vørteren over til Brewsteren for å kjøre kok der... Problemet var bare at jeg hadde glemt hvor lang tid det tok å få kok der. Er nok litt bortskjemt med Blichmann kokekjelen (3000w vs. 1800w har nok "litt" å si). Tror det tok bortimot en time å få kok, og i vanlig Brewster stil så startet nedtellingen av kok ved 97 grader. Hot break kom 10 minutter senere...gjeeesp.


Fin og klar
Fra kok til kok

Ting tar tid

Jaja, 90 min kok gikk helt greit og ved tapping så ble OG på 1.051 mot estimert 1.050. Helt innafor med andre ord. Så var det å få kjølt ned vørteren til 10 grader, så 90 sekunder med O2, før pitching av gjær som hadde stått i kjøleskapet overnatta og blitt dekantert.

Right on target..

90 sek med O2 på lager
Så i stedet for en normal bryggedag på 4-ish timer, så havnet dette enkle brygget på over 6 timer. Får sjekke om jeg kan finne noe feil på koke elementet, eller om feilen litgger i PIDen til kok...time will show.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar