tirsdag 29. november 2016

Batch #70 - Tidløs, tappet. Test med sukker karbonering på fat

Da var Grolsch klonen(-ish) klar til tapping. Denne fikk navnet Tidløs, både fordi det er over 400(!) år siden Grolsch bryggeriet startet å brygge øl, men også som en liten hyllest til et av de få pilsner ølene og merkevarene som jeg egentlig ikke behøver å gjøre noe som helst av forandringer...den er bare tidløs den der...

Jeg hadde hele tiden planer om at halvparten av batchen skulle tappes på fat slik at den kan serveres til gjester som kommer på besøk. Det som ikke var helt planen var at jeg tok i sukkerlaken i det omstikkede gjæringskaret FØR jeg hadde tappet på fat. Men...like blid. Da får jeg endelig testet ut hvordan det er å karbonere fat med sukkerlake i stedet for ren CO2 som jeg alltid har gjort frem til nå. Interessant å se det også.


Uansett...denne fikk over 4 ukers gjæring på 12 grader. Min erfaring med WLP830 (som er favoritt gjæren min) er at uansett hvor lav OG (Original Gravity) man har, så har denne gjæren godt av mer enn 3 uker gjæring. Jeg pleier å la lav OG (1.050-ish) stå i 4 uker og høy OG (1.070+) å stå i 5 uker. Dette for å la den gjære skikkelig ut. Samtidig så får den også de siste 2-3 dagene i romtemperatur for en diacetyl rast.

Litt lys?
Planlagt OG = 1.050
Planlagt FG = 1.010

Min OG = 1.051
Min FG = 1.011

Som man ser så er dette helt innafor der jeg hadde planlagt. 5,2% ABV blir fint på denne.

Fikk tatt en liten smak på på den, uten kullsyre og rett i fra gjæringskaret, ergo så er den lagt i fra modnet dit den skal være, men det var veldig frisk, krisp og fin. Litt merkelig at det var en tydelig sødme ved en FG på 1.011, men får bar egi denne litt tid så tror jeg dette skal bli bra jeg.

Ferdig tappet
Selvsagt måtte jeg tappe noe av batchen på orginale Grolsch flasker, så etterhvert så skal jeg sammenligne en av disse med en ny innkjøpt i fra butikken, pluss en flaske jeg har som har en best før dato i 1991....spennende!!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar