mandag 5. desember 2016

Batch #72 brygget - En doh, en ojj og en ahh opplevelse..

Som i fjor på denne tiden, så var det på tide å brygge en belgisk quadruppel igjen. I motsetning til i fjor, hvor det ble brygget en Westvleteren 12 klone, så falt valget i år på en Rochefort 10 oppskrift i fra Candy Syrup: Oppskrift . Dette er fordi jeg klarte å få tak i noen poser av deres D-180 premium extra dark Belgian style Candi Syrup.

Orginalen
I fra Candy Syryp Inc.


Når jeg brygget Westy 12 klonen så brukte jeg Brewferm sin Candy Syrup EBC 180-220

Det at begge har 180 i navnet må ikke forveksles med at de har samme EBC, for D-180'en har en 180 Lovibond og ikke EBC som Brewferm bruker. 180 Lovibond tilsvarer omtrent 480 EBC...altså MYE mørkere. Dette var jeg klar over på forhånd men at lukten og smaken på denne sirupen var så mye kraftigere var en skikkelig ojj opplevese.

Klar til bryggedag.

Pumpa lavere nå.



Meskingen gikk helt fint denne gangen. Hadde fått plassert resirkulerings pumpa litt lavere nå, og da gikk den utrolig fint og ble luftet ut med en gang.

Endelig nærmer det seg.
Resirkulering på gang
Brukte nå den betalingsversjonen av Brunwater vannjusterings Excel arket, og nå jeg rimelig god innenfor beregnet PH på 5,4 og målt PH på 5,44...en skikkelig ahh opplevelse dette. Vannet ble juster i forhold til det vannes som brukes i orginalen. Kommer sikkert til å lage et lengre innlegg om dette litt senere, men må fremdeles få testet det ut litt mer.
Nyydelig farge.

Det nye PIDene mine har fremdeles ikke kommet i fra Kina, så Brewsteren ble igjen brukt som bryggekjele, og det er her doh(!) øyeblikket kommer inn. Jeg VET jo at med høy OG brygg så må jeg forlenge koketiden siden Brewsteren har så eledig fordampning/avkok. Dette hadde jeg helt glemt, så selv om jeg så at OG var for lavt mot slutten av kok, så regnet jeg med at sukkeret og de 3 posene med kandi sirup ville veie opp for dette...men nei, ikke nok. OG ble på 1.084 i stedet for 1.096 som den skulle være.

Vel,vel..noen klone blir det ikke, men det blir sikkert helt greit for det. 11% abv blir den ikke, men sikkert nærmere 9% i stedet...helt ok det også.

PS. Bruker forresten WLP530 som var aktivt i gang 1 time etter tapping.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar