torsdag 8. desember 2016

2 Runder med sammenligninger av 1 og 2 år gamle (egne) juleøl

Da var det på tide å sammenligne de forskjellige versjonene av juleølene mine for å se hvordan de har utviklet seg over tid.

Yubelbock

2 år gammel til venstre

Her er endringene i fra den som er 2 år gammel til den som er 1:

Justert ned bitterheten i fra 34 til 26 (nå innenfor BJCP)
Justert ned farge i fra 51,6 til 49 (BJCP)
Justert ned OG i fra 1.099 til 1.097 så ABV blir 10.1 (BJCP)
Juster ned molasses i fra 270 til 240 g (10%)

Mine kommentarer på Untappd:

"1 år og 2 år gammel side by side. 2 år gml hadde litt lite kullsyre men nydelig balansert smak. 1 år gml er litt overkarbonert men nydelig!"

Konklusjon:

Det var synd at den 2 år gamle hadde mistet mye av kullsyren, sånt skjer. Konklusjonen blir i hvertfall at neste versjon skal ha enda litt mindre alkohol (ned i fra 9,4% til 9,0%) og mindre molasses (10%). Håper at neste års versjon skal bli enda bedre. Skal brygges i romjula tenker jeg.




Santas Day Off

2 år gammel til venstre

Her er endringene i fra den som er 2 år gammel til den som er 1:

- Minket appelsinskall i fra 40g til 35g
- Minket kaffe ifra 130 til 100g

Mine kommentarer på Untappd:

"1 og 2 år gml side-by-side av juleøl type 2. 2år: fint med kaffe og appelsin - balansert. 1år: litt mye kaffe og alkohol. Eldste er utrolig!"

Konklusjon:

Tror også denne skal senkes i fra 9,5% til 9,0% alkohol. Tror det vil passe begge bedre. Jeg tenker å øke appelsinmengden igjen tilbake til den som er 2 år gammel, men jeg skal senke mengde espresso kaffe. Det blir litt i overkant. Jeg skal også ha i honningen enda litt senere i kokingen. I stedet for 15 min, så tenker jeg de siste 5 min. Muuulig jeg skal senke bitterheten litt også. 60 IBU til 50-ish tenker jeg. Vurderer også å prøve søte appelsinskall i stedet for de bitre...tenke, tenke...


-------------

Alt i alt så var dette et veldig nyttig påfunn etter min mening. Både for å kjenne hvordan de utvikler seg over tid, men også finne ut av hvilke justeringer som gjorde ølet bedre og hva som ikke gjorde det. Blir nok en fast greie før jul dette.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar