lørdag 7. januar 2017

En bryggers oppsummering av året 2016

Har vært veldig lite tid til brygging og blogging på slutten av 2016, men jeg håper og tror at det kommer til å ta seg opp igjen nå på nyåret.Uansett så er det den tiden på året igjen...tiden for å se litt på hva som har skjedd i løpet av året som gikk samt prøve å finne ut hva man kan bli bedre på i 2017.

Først, hva ble brygget i 2016

Det ble totalt brygget 19 antall batcher.
De fordelte seg over følgende stiler:
IPA/DIPA/BIPA
3
APA
3
Belgian Blonde
1
Begian Wit
1
Belgian Double
1
Belgian Trippel
1
Belgian Quad
1
Barleywine
1
Dobbel bock
1
Pils
1
Oktoberfest
1
Old Ale
1
Schotch Ale
1
Weissbock
1
Munic Dunkel
1

Ganske mange forskjellige stiler med andre ord, noe jeg er fornøyd med.

Hva var jeg minst fornøyd med i 2016:

Vel, at PIDen til kokekjelen tok kvelden under testingen av hjemmelaget effektregulator. Det er mulig jeg har klart å fikse PIDen nå, men jeg har også laget et ny effektregulator som også fungerer, så nå trenger jeg strengt tatt ikke PIDen lengre. Jeg er også misfornøyd med at jeg føler at endel øl har blitt ødelagt under langtidslagring fordi jeg trodde/mente at 15-ish grader var kaldt nok. Flere kjøleskap må til for langtidslagring. Skulle også gjerne hatt tid til å brygge litt oftere.
Kjapp test av effektregulator

 Hva var jeg mest fornøyd med i 2016:
Frem til koke PIDen tok kvelden, så hadde jeg forutsigbar og god effektivitet i bryggeriet. Var stort sett spot on med OG hver gang noe som gir god trygghet i bryggingen. Føler at jeg kjenner utstyret godt nå. I tillegg så er det at jeg endelig har startet med vannjustering slik at jeg i enda større grad kan styre smaken på ølet dit jeg ønsker. Skal jobbes mer med i 2017.


Så hva med 2017 da?

Først og fremst så er det få tid til å brygge jevnligere som er det som er på toppen av mine prioriteringer. Bryggingen har ofte blitt nedprioritert, og selv om dette ikke er det viktigste i forhold til mye annet, så er det viktig for min del å få satt av tid til egen-tid noe jeg trenger innimellom.

Videre så er det å fortsette å bygge opp kunnskapen rundt vannjustering hvor jeg fremdeles har mye å på. Joda, jeg har masse bøker, regneark og kalkulatorer så finner ut for meg hvordan jeg skal justere vannet, men dette med å forstå enda bedre hvordan mineraler og syrer m.m. påvirker brygget, der er det kunnskapen skal økes.

Og så er det hardware biten da. Må se litt på om jeg skal satse på SmartPID eller Raspberry Pi/BrewPi eller noe annet i det neste styreskapet. I tillegg så må jeg få tak i flere kjøleskap til gjæring og lagring av øl. Jeg har også veldig lyst på en 3dje Blichmann kjele til HLT i stedet for RIMS, men dette går foreløpig under kategorien ønsker. Tror ikke det vil skje i år.

Rasberri Pi 3 Starter kit
7" Touchscreen

Uansett, straks på tide med å brygge en Oatmeal Stout på 5,4%-ish ABV. Gleder meg til denne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar