mandag 23. januar 2017

En batch til brygget - #74 Torpedobatteri - en Cervisiam Jungle Juice clone-ish

Deilig å få brygget en gang til allerede. Skulle gjerne ha brygget enda mer, men sånn er det nå i en travel hverdag.

Mye humle men 3 runder med dryhop kommer i tillegg
Etter at Martin Borander i fra Cervisiam lå ut en "oppskrift" av denne på Norbrygg forumet (mye av infoen i hvertfall) så har jeg hatt veldig lyst til å prøve meg på den:
Norbrygg

Det finnes, etter min mening, enda bedre Imperial IPA'er der ute, men denne er utvilsomt veldig veldig god. De gangene jeg har registrert den på Untappd så har jeg gitt den maks score, 5 av 5, to ganger og 4,5 av 5 en gang
Resirk pumpe nå på høykant. Fungerte nydelig.

Min versjon er ikke noen 100% klone av originalen...som vanlig. Cervisiam byttet ut Chinook med Amarillo i den siste batchen, mens jeg byttet ut Chinook med Simcoe...den har jo allerede endel Amarillo i oppskriften.

Cervisam har brukt litt forskjellig gjær på de forskjellige batchene:
Batch 1 - US-05
Batch 2 - WLP060
Batch 3 - WP0002

Jeg la meg på WLP002 som jeg har brukt endel av tidligere og som er en nøytral og fin gjær.


Ellers så er det vannjustering som var det viktigste for meg i denne batchen. Føler at jeg fremdeles har mye å lære her. Jeg benytter BruNWater (den betalte versjonen) regnearket til hjelp, og det tar litt tid å få med seg hvordan tingene henger i sammen her, men det kommer seg. Som Martin Borander skrev på Norbrygg forumet så bruker de Burton profil på vannet, så jeg valgte å gjøre det samme. Her er det humlen som skal være i fokus, så ergo ble det mye Gypsum, men også litt kalsium og natrium karbonat, samt litt melkesyre for å justere ned PH litt. 

Fikk kjøpt inn en ekstra digital vekt i fra Beergar.no også som er nøyaktig ned til en hundredels gram. Veldig nyttig til måling av små mengder som ofte brukes til vannjusterings plussat det var litt artig å måle opp 0,8 gram med bitterhumle til denne....3 små Saaz pellets, thats it!! 

149,- for vekten. Helt topp.
Bitter...hmm, humle.
Jeg har slitt med å få tak i Nelson Sauvin humle til denne. Heldigvis så hadde jeg endel humleblomst liggende, men dette er ikke noe Blichmann hop blocker'en er spesielt begeistret for. Blir veldig fort tett. Fikk heldigvis tak i mer pellets i fra Brewshop som jeg tror/håper rekker til rundene med tørr humling.
70% effekt på kok..helt perfekt.

Fikk også testet ut steeping for første gang på Blichmann kjelen. Har normalt sett kjørt whirlpool/steeping humlen i 5 minutter før slutt eller ved flameout, men nå tenkte jeg at jeg skulle gjøre et skikkelig forsøk på steepingen. Jeg har jo counterflow kjøler og pumpa tåler bare 95 grader, så det gjaldt å la vannet kjøle ned counterflowen litt før jeg forsiktig startet nedkjølingen. Økte hastigheten gradvis til jeg kom ned til rundt 70 grader. Lot det så bare stå i 10 minutter før jeg tappet. Lukter HELT fantastisk allerede.

Steeping (ja jeg skal snart bytte treplaten,hehe..)
Navnet på denne har jeg valgt med tanke på torpedobatteriet på Oscarsborg her i Drøbak. Regner med at smaken kommer til å bli i samme stil, hehe... 
Både ser og lukter bra allerede

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar