tirsdag 24. januar 2017

Tapping av Batch #73 A og 73 B..

Ikke 2 forskjellige batcher dette, men en split batch med forskjellig gjær. Ellers er de like. Har gjæret ved samme temperatur.

#73 A - Dette er originalen med WLP004 slik jeg hadde tenkt den

#73 B - Side det ble så mye ferdig vørter så tok jeg 4-ish liter i et eget gjæringskar og tilsatte litt WLP530 gjærslurry jeg nettopp hadde tappet i fra batch #72 (belgisk quad). En belgisk stout, hehe.

----------------

#73 A:
Denne har gjæret ut fint. FG ble til sist 1.018 mot estimert 1.016. Den er tørr, med litt sødme men er litt tynn i smaken enda, så vi får se hvordan den utvikler seg med litt lagring. Masse lukt og smak av kaffe, derfor får denne navnet Kaffevandal (etter de på jobber som sniker til seg kaffi før den er ferdig traktet, hehe..). Blir rundt 4,5% ABV, så denne tror jeg blir fin.

10 liter på Cornelius fat og 19 flasker, hvorav 4 stk. med nøytral kork i tilfelle den blir så bra at den kan være verdt å sende inn til en flaskekonkuranse. Akkurat det tviler jeg på, men pytt sann..
Mørk og fin

Ferdig tappet


#73 B:
Gjæren var satt i kjøleskap en time før jeg fant ut at jeg skulle bruke den, så det var en litt rude awakening for gjæren kansje. Gjæret ned til FG på 1.020 mot planlagt 1.016. Foreløpig så kjennes ikke smaken av gjæren noe særlig enda. Litt skuffende, men vi får se hvordan den utvikler seg. Var kansje litt "syrlig" i smaken nå.

10 flasker ble det av denne. Morro med testing på denne måten. Anbefales!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar