mandag 6. februar 2017

3 stk Grolsch i test mot hverandre

Okei, 2 stk og min Grolsch klone i test.

Min egen - den gamle - en ny
Jeg er ikke spesielt glad i pils lengre, men innimellom kan det være godt og forfriskende med en som ikke er helt filtrert i hjel. For meg så er Grolsch en av disse. Godt med malt smak, krisp og fin med en avstemt og fin bitterhet.

Tanken om å brygge denne fikk jeg da jeg fant en gammel flaske hjemme hos fattern. Denne har en best før dato i Juni 1991. Ergo så er denne sannsynligvis produsert i juni 1990 eller noe... Den har både stått varmt og kaldt med ujevne mellomrom, så har ingen som helst forhåpninger om denne.

Best før: Juni 1991
Min egen Tidløs (batch #70) mot den originale Grolsch'en derimot er jeg langt mer spent på.
Dessverre så var det ikke mulig å få tak i originalen med flip-top kork i nærheten, så det fikk bli med vanlig kort. Men de med flip-top er å få tak i fremdeles, selv om det blir stadig vanskeligere.


Den gamle:
Null kullsyre. Her har nok gummipakingen på flip-top'en tørket litt inn, og ikke vært helt tett. Virket fin, men det er nok forklaringen. Smaken var heller ikke mye å skryte av. Smakte stort sett bare vann. Et lite hint av malt smak, men ellers ingenting..jaja. Hadde ikke forventet stort men dette var bare trist.
Karakter 0 av 5

Null kullsyre...og smak..
Orginalen/den nye:
Veldig krisp og fin og bitterheten er veldig fint avstemt. Veldig lettdrikkelig, samtidig som den har endel smak. En en tanke for besk, men ikke mye. Mindre metallisk enn de fleste andre industri pils og dette er vel grunnen til at jeg synes denne er såpass god.
Karakter: 4,25 av 5

Original - ok kullsyre og skum
DBM #70 Tidløs:
Var overasket over hvor mye finere skum denne hadde enn originalen. Holdt seg en stund. Godt karbonert, men ikke for mye. Er ikke fullt så krisp og har ikke helt samme snerten som originalen, men likevel klar og fin både i aroma og smak. Har en anelse florale toner i slutten av smaken og virker bittelitt søtere. Tror jeg skal gå ned en grad under meskingen i neste versjon for å få enda litt mer utgjæring. Har ikke den metalliske eller beske smaken som originalen har. Er en liten anelse mørkere enn originalen.
Karakter: 4,25 av 5
Tidløs - Bra med kullsyre og fint skum


Konklusjon:
Det å lagre øl på flip-top i mange år er bare å glemme...men det var ikke noe overraskende med det akkurat. Selv om min egen ikke er noen 100% klone akkurat (ikke noe må i seg selv heller), så var det nyttig å teste de litt mot hverandre for å se litt hvor jeg skal legge inn kreftene på å få den enda litt bedre: Litt lavere meske temperatur og gå litt tilbake på Caramel malten, så tror jeg jeg er der jeg skal være. Skal brygges igjen veldig snart!



Side by side - Gammel, ny og klone

PS. Det siste bildet og videoen er i fra når jeg hadde den på fat. Den var enda hakket bedre etter min mening. Blir nok kun på fat i neste runde.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar