torsdag 9. februar 2017

Årets første juleøl brygget - #75 Yubelbock versjon 4

Skulle egentlig vært brygget i romjula denne, tradisjon tro....men brygge med influensa blir for drøyt selv for meg...
Litt mindre (svart) molasses i denne


Denne er uansett veldig trivelig å brygge, selv om det blir en lagt bryggedag. 5 stegs mesk og lang koking gjør at denne gjelder det  å forberede seg på litt godt (gjøre klar meske og skyllevann, veie opp humle osv. dagen før).

Det er ikke så veldig store endringer i årets versjon. De største endringene er at jeg har gått krafig ned på molasses sukkeret, rett og slett fordi jeg synes smaken blir for dominerende ved lang tids langring. Ved 6 måneder så er det ikke så ille, men når den nærmer seg året..nei, ikke helt optimalt. Har gått ned i fra 240 gram i fjor, til kun 100 gram i år. Jeg har også valgt å senke alkoholprosenten litt. I stedet for 10%, så satser jeg heller på 9%. Tror det vil balansere den litt bedre. Det er nok også nødvendig når det er adskillig mindre molasses.

Fin resirkulering
Synes ikke s[ godt, men mye malt
Bryggedagen gikk stort sett veldig greit. Hadde et merkelig "problem" med at jeg ikke fikk riktig mesketemperatur i meskekaret. Måtte sette PID'en 4,5 grader over ønsket temp for å få det riktig. Mulig jeg må få sjekket temp proben i RIMS røret. Har noen nye prober med kontakter som jeg har ønsket å få byttet til uansett, så må vel bare få gjort det. Men de gikk jo greit når jeg bare tok hensyn til at jeg måtte ta høyde for dette.

Nydelig dobbelbokk farge
Preboil var rimelig spot on. 1.073 mot estimert 1.072. PH under mesk var 5.31 mot estimert 5.3, så det er jo også greit nok. Er litt overasket over at FG ble 1.083 mot estimert 1.087. Mulig at jeg justerte kok litt for mye ned med effektregulatoren slik at jeg ikke fikk like mye avkok som jeg er vant til. Note to self: kjør på 75% i stedet for 70% neste gang, så blir det sikkert bra.




Hotbreak

Ikke så mye bitterhumle i denne

Vørteren ble kjølt ned fra 18 til 9 grader før den fikk 90 sekunder med oksygen og gjæren ble pitchet.
Nå skal den få gjære i fra 9 til 12 grader som økes stegvis over 5 uker. Det skal bli godt med sommer etterhvert, men det er fint å kunne glede seg til godt øl til jul/vinter igjen også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar