fredag 17. februar 2017

Nytt styreskap - da er valget tatt...

Jeg har hele tiden visst at det første styreskapet kun var ment som en test for å se om det var slik jeg ville ha det eller om jeg trengte noe annerledes/bedre. Det har jo absolutt fungert, jeg synes selv at jeg lager bedre øl enn noen gang og det er ikke bare på grunn av mer erfaring osv. I forhold til å brygge på Brewsteren, så er det mye enklere å få forutsigbart resultat med det jeg har nå.

Men...spesielt etter at jeg har fått flere gjæringsskap og Tilt Brewmometeret hvor jeg da samler inn data på flere forskjellige systemer og ingenting er felles, så slo det meg plutselig at det meste, om ikke alt, faktisk er mulig å samle inn informasjon i ett system og ha kontroll på alt der: RaspBerryPi med CraftBeerPi.

Nå er det ikke noen halleluja stemning riktig enda, for dette vil kreve utbytting av en god del utstyr og RaspBerry kan jeg så og si ingenting om..enda. Det viktigste er alikevel at dette vil gi mange nye muligheter med enda mer kontroll på alle prosessene, noe som vil gi enda bedre øl til slutt.


Jeg gikk for en RaspBerryPi startpakke i fra Dustin til 1.295,-
Kansje litt bortkastet siden "kassen" til Pi'en er jeg nødt til å fjerne uansett p.g.a relay boardet jeg skal sette på (se lengre ned) og tastatur og mus har jeg sikkert liggende flere av, men hey...likte det lille tastaturet og musen i samme stil. Kommer nok ikke til å gå for 7" touch skjermen (synes det blir for smått), så da er det greit med disse.

img
Oppstartssett

For å kunne styre mine 3kw elementer til RIMS og kok, så trenger PI'en relè'er til styrestrøm, og på Facebook sin CreaftBeerPi User Group siden, har de nettopp lagt ut prototype boards for salg.
Bestilt Prototype Relay board til en redusert pris frem til 27/2 (50 Euro i stedet for 65 som den vil koste etter den 27nde)


Akkurat midt i blinken for mitt bruk akkurat nå. Skal bli veldig spennende å få testet dette.

Jeg har også fått bestilt meg nye tempratur sesorer som Pi'en må ha (PT100 fungerer ikke mot dette).
5 stk 3 metere for 100,- ink. frakt er ikke akkurat det største problemet, men jeg må kjøpe inn thermowells til disse også, og de blir nok litt dyrere. Skal se etter disse litt senere.


DS18B20 temp sensor


Senere skal jeg som sagt bruker Pi'en til å styre noen gjæringsskap, men det skal jeg også kikke nærmere på etterhver. Det er mer enn nok å sette seg inn i nå. Uansett, så blir det nok endel blogg poster om dette i tiden som kommer.


Installasjon av CraftBeerPi på TVen (Hdmi utgang på Pi)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar