mandag 27. februar 2017

Nytt brygg, #76 - Belgian Caramel Wit + bedre logging av Tilt Hydrometer

Med så fint vinter vær som det var på søndag, så burde man vel egentlig vært ute i skog og mark, men når man på forhånd har fått "godkjent" tid til et brygg igjen, så er det bare å kjøre på.

Alt klart til brygging

Denne gang så var det en Belgisk Caramel Wit som stod på planen. Tanken var å ha en frisk Wit klar til våren men med litt mer honning aktig sødme enn en "vanlig" Wit. Det som skille denne litt ut er en pose (450 gram) med Candi Syrup Simplicity  (1 SRM) + litt Caramunic. Håpet er at det skal gjære godt ut samtidig som den ikke blir helt tørr, men har litt malt sødme.

Kjørte ikke noen spesiell vannjustering på denne, kun PH 5.2 for å få ned PH litt, men denne har jeg vel mistet helt trua på. Selv etter instruksene + enda 25% ekstra, så kom jeg ikke lengre ned en 5,64 i PH. PH på 5.2 tror jeg er rimelig optimistisk.

Og først som sist:
Det ble en hektisk brygge dag dette. Med nesten en halvkilo flaket hvete så burde jeg snart huske at dette er å be om trøbbel for Blichmann silbunnen. Det er ikke ofte jeg bruke såpass mye, men hver gang så tetter det seg til hvis jeg ikke bruker ris skall. Og ja....det skjedde denne gangen også.
Så da var det bare å stoppe på slutten av 50 graders steget og få mesk og korn over i en gjæringsbøtte og få rengjort silbunnen.
Tapping midtveis i meskingen...æsj..

Som man ser på (det rimelig uskarpe) bildet så vær det en skikkelig seig masse som en babygrøt under silbunnen. Denne legger seg rundt dip tuben, så det er ikke rart det tetter seg nei. Var en møkka jobb, men når jeg fikk fjernet den seige massen så gikk resten helt fint igjen..jaja. Ris skall..ris skall...ris skall?

Kjipe greier for Blichmann utstyr..
Resten av bryggedagen gikk heldigvis uten problemer. Kun litt 60min humle denne gangen for her er det tanken at malt, gjær og sirup stå i fokus. Spennende å bruke Candi Syrup sin Simplicity flytende kandi sirup (doh..overaskende). Helt klar (1 SRM) men skal gi litt sitrus smak og litt honning sødme. Høres veldig bra ut på papiret i hvertfall.
...men det ble bra etterhvert da. Startet overføring til kok.

Candi Syrup Simplicity
Gikk litt over beregne OG denne gangen, men det har nok litt med meskingen som tok litt lengre tid enn planlag, så utbyttet ble nok litt bedre også. Men 1.053 mot planlagt 1.050, er helt greit egentlig.
Selv etter kok så var denne klar og fin
Klart til gjæring

Nå skal det få stå og gjære ut i noen uker, og her kommer den forbedrede loggingen av Tilt inn.
Jeg synes at Tilt sitt Google docs funker litt bob-bob, så det var veldig befriende å finne Brewstat.us.
Et virkelig pent og enkelt grensesnitt som fungerer adskillig bedre enn Tilt sitt system.

Her er et utsnitt i fra websiden mens jeg sitter og skriver dette:


Via linken her så kan gjæringen av dette brygget følges:
https://www.brewstat.us/brew/303/76-caramel-wit

Mulig jeg går for en betalingsplan der etterhvert. Hadde vært greit med varslinger hvis/når temperaturen er utenfor ønsket område:

Imponert over hva denne karen har fått til!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar