mandag 9. januar 2017

Ny batch brygget: #73, en lav-% Oatmeal Stout

Endelig ble det litt brygging igjen. Hverdag og sykdom har tatt alt for mye av tiden i høst og vinter, så da var det godt å kunne komme i gang igjen på nyåret.

Endelig bryggedag igjen
Jeg er en av de som bare digger Imperial Stouts, altså, jo mer "motorolje" jo bedre. Problemet med disse er jo gjerne at de ligger på 9%+ ABV, og da blir det gjerne ikke at man bare kan ta seg en i ny og ne. Jeg har derfor vært på jakt etter en litt hverdags stout som det går an å ta til/etter middag uten at man blir helt susete i huet.

Jeg fant denne på en eller annen amerikansk side og så har jeg modifisert den litt til egen gane.
Helt enkel liten oppskrift dette:

Etter beregningene så skal den havne på heftige 4.4% ABV, så målet her er på ingen måte alkoholen. Nei forhåpentligvis blir denne full av smak uten at man trenger å gå i dørken av den grunn.
Selve bryggedagen gikk veldig greit på skinner denne gangen. Sliter litt med priming av resirkuleringspumpa fremdeles dessverre så her må jeg se om jeg kan finne på noe lurere.
Jeg fikk veldig bra effektivitet på meskingen denne gangen. Kjørte et steg på 50 grader, så 69 grader og så utmesk. Preboil var på 1.047 mot estimert 1.040, og det sier seg selv at når OG skulle havne på 1.049, så var det bare å forberede seg på å måtte fulle på mer vann under kokingen....og joda, det måtte til det. Måtte ha i såpass med vann at jeg begynte å tenke på en split-batch løsning underveis. Men hva skulle jeg ha i gjæringskar nr.2? Siden jeg nettopp hadde tappet min beldigske quad og ikke hadde rukket å vaske den gjæren enda, så hvorfor ikke bare ta 5 liter med stout vørter og bruke noen dl med wlp530 gjærslurry i den?
Som sagt så gjort. 20 liter med WLP004 (Irish Ale) i den ene og 5 liter med WLP530 (Abbey Ale) i den andre. Har ingen anelse hvordan det blir med 530 i en Stout...men hvorfor ikke??

Overføring til kok. Luktet fantastisk
Uansett, så fikk jeg testet effektregulatoren skikkelig også. Nei den er ikke pen i den boksen den står i, men det er ikke noen permanent løsning heller. Det skal jo bygges nytt styreskap snart. Den fungerer sånn at den viser % av effekten, så etter litt testing så fant jeg ut at 70% effekt (av 3100 watt) var helt perfekt for å få en fin rullende kok. Er deilig å kunne kjøre 100% effekt til hotbreak, for så å sette ned til passende nivå. Funket helt gull.

Fin rullende kok..
..vha effektregulator
Blir spennende å se (og smake) på hvordan dette blir.


Hvor forskjellige blir disse?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar