mandag 28. november 2016

Batch #71 brygget - En Green Flash West Coast DIPA, brygget over 2 dager

Det er så hektisk både på jobb og privat om dagen, at det er vanskelig å få til en normal bryggedag. Det var derfor på tide å få testet ut en bryggesesjon som var splittet opp over 2 dager. Det ble endel erfaringer av dette...

Nye arbeidshansker
 
PID'en til kokekjelen er fremdeles defekt, så jeg venter på at den (de faktisk..kjøpte like godt 2 nye) som ankomme i fra fra Kina. Dette at jeg må kjøre kok i Brewsteren, som nå egentlig bare er skyllevanns varmer, er nok med på å forlenge bryggedagen med godt over en time...enda en grunn til å splitte det opp over 2 dager.




Dag 1 med mesking gikk helt greit. Driver fremdeles å sliter med å få justert ned PH ned dit jeg vil ha det, men dette med vannjusteringer er noe jeg jobber med. Lærer stadig mer, men mangler litt på å ha full kontroll enda...jaja, det kommer seg. Sliter også litt med å bli kvitt luft i resirkuleringspumpa ved oppstart av resirkuleringen. Må nok få kjøpt inn nye slager å få montert pumpa litt lavere. Blir at jeg må starte/stoppe og klemme litt på slanger for å få det ut der jeg har pumpa nå.

Fin og rolig resirkulering
Nydelig farge
Etter mesking så valgte jeg bare å skylle og overføre vørteren til kokekjelen, for så å sette på lokket og la den kjøle seg sakte ned til dagen etter. Neste gang når/hvis jeg skal gjøre det over 2 dager igjen, så kommer jeg til å gjøre det litt annerledes. Da kommer jeg i tillegg til å kjøle ned vørteren til 20 grader og sette det i et tett gjæringskar. Grunnen til dette er at det begynte å bli en litt syrlig lukt av vørteren på dag 2, så hadde den stått stort lengre så tror jeg en infeksjon hadde vært garantert. Lokket på kokekjelen er på ingen måte tett, og det er nok mange basilurker som er interessert i en god og varm sukkerlake ja.

I stedet for å tømme ut vørteren så satset jeg at koking uansett ville ta kverken på dette. Skal bli interessant å teste smaken når det er ferdig.

Dag 2 med koking gikk helt fint og uten dramatikk. Brewsteren er fremdeles ekstremt treg på å nå kok, men dette er jeg vant med. Mye humle som går med i dette brygget, så jeg hadde mer enn nok å gjøre under tapping for å unngå at bazooka filteret skulle gå tett. Har blitt bortskjemt med Blichmann Hopblockeren gitt. 1000- ganger bedre patent det.

Klar til dag 2. Mye humle..

Endelig kok

OG ble på 1.072 mot estimert 1.076. Litt lavt, men her er nok noe av forklaringen at jeg fremdeles driver og knoter litt med vannjusteringen. Skal nok finne ut av det. Til neste brygg så har jeg byttet vannjusterings skjema. Donerte 10,-$ til BrunWater for å få tilgang til 'Supporter Version' av det Excel arket. Skal bli spennende å teste ut. Hjemmesiden til BrunWater

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar