mandag 7. april 2014

Batch #12 satt, en Doppel Bock + litt tanker rundt Brewsteren

Da står brygget godt i gjæringsbøtta og putrer godt allerede.

Jeg hadde gruledet(!) meg litt til denne. Først og fremst så er Doppel Bock utrolig godt,
men mest fordi jeg nå skulle bruke 7,5kg malt i Brewsteren. Har testet med 7,25kg og det
gikk ok, men ikke optimalt, så hvordan ville det da bli med 7,5kg?

Venter på at vannet skal varme opp

For tøft for Brewsteren?


Det første som slo meg når jeg fikk oppi malten var...uh-oh. Dette går ikke....

Her er det litt FOR tørt på toppen...

Men etterhver som resirk pumpa fikk jobbet litt, så det litt greiere ut.
Fikk ikke noen gode bilder av HVOR mye pumpa sleit, men det var IKKE bra.
Om gitteret i bunnen av insatsen la seg for tett oppe bazookafilteret i bunnen,
eller om malten rett og slett ble for tett er vanskelig å si...men sjekk neste bilde.

Selv løftet opp så renner det ikke ut..
Så frem med bryggerskjeen og grave i malten for å få det til å renne. Ikkje bra...
Skyllingen gikk tregt, men det øl SKAL det bli!
Før kok. Ser bra ut

...men å kalle dette for rullende kok er å ta i..

Min måte å tappe, med insats og BH pose. Funker som gull

Resultatet ble OG 1.072 i stedet for 1.078 som det skulle vært. Ikke halvgæærnt i forhold
til trøblene jeg hadde.

Fasiten er i hvertfall på Brewsteren:
7kg malt      - OK
7,25kg malt - njei..
7,5kg malt   - Nei!!

På tide å kikke på Speidel 50, BB60 eller noe lignende. Brewsteren er ikke for imperial
type øl uten å bruke maltekstrakt og lignende og det har ikke jeg planer om...

Skal komme med oppdateringer med smak om en måneds tid. :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar