tirsdag 25. mars 2014

Batch #11 flasket...og litt nyttig lærdom

Da var batch #11, en oppskrift basert på Nøgne Ø sin IPA men tilpasset ganske mye min egen gane,
flasket og kegget.

Dryhop

Etter omstikk


En udramatisk gjæring med dryhopping i 4 dager ble til slutt et veldig klart og fint pluss
hærlig luktende øl. I fra 1.076 OG til 1.020 FG skulle tilsi litt over 7% alkohol, noe jeg synes
at burde passe bra til denne IPA'en.
Kegging


Klar til karbonering
Jeg føler at jeg fremdeles lærer noe hver eneste gang jeg brygger, og igjen så tror jeg at jeg
har lært noe nytt i løpet av dette brygget.

Jeg pleier å cold-crashe i et døgn hver gang før jeg flasker øl. Cold-Crashe er å sette gjæringskaret
på et kaldt sted (typisk 2-6 grader)i 1-3 dager for at gjæringsrester skal bunnfelle bedre slik at man får et litt klarere øl. Dette er ikke kritisk for meg på noe vis, men jeg synes at det er litt mer sneisent med klart øl. På samme måte som sikkert flere andre newbs, så har jeg fulgt hva det har stått på diverse Carbonation kalkulatorer hvor man regner ut hvor mye sukker man trenger for å få riktig mengde kullsyre.

Feilen jeg gjorde og som f.eks Beer Recipator sier at man skal gjøre, nemlig regne ut i fra
temperaturen på ølen i det man flasker ølen, i stedet for gjennomsnittlig temperatur i løpet
av gjæringen.

Forskjellen er stor! Har man cold-crashet 20l øl og den holder 5 grader ved flasking, så skal man ved en IPA (2.0 CO2 enheter) bruke ca.45 gram sukker. Ved 19 grader i snitt skal det samme ølet ha 90 gram sukker, altså dobbelt så mye. Dette er nok grunnen til at flere av mine siste øl har hatt alt for lite kullsyre i det siste

Jeg skal teste dette ut videre og komme med tilbakemeldinger.

PS. Sukker problematikken slipper man ved kegging ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar