lørdag 26. april 2014

På forespørsel...hvordan jeg lager starter

Det finnes mange gode Youtube videoer rundt temaet, men jeg har nå blitt
spurt om jeg kan legge ut hvordan jeg lager dette...så okay, here it goes:

Først og fremst så bruker jeg en starter for å spare penger. Rør med fersk gjær
er såpass dyrt (stort sett mellom 65,- til 80,- pr. stk). Til Doppel Bock'en jeg lagde
så måtte, selv med 2,5 liter starter, ha 3 rør med fersk gjær.

Så 2 regnestykker, et med starter og 3 rør med fersk gjær, og et med 6 rør som jeg ville trengt
uten starter

Regnestykke med starter:
3 * WLP833 German Bock i fra Bryggselv = 207,-
250g maltekstrakt til starteren = 25,-
Totalt = 233,-

Regnestykke uten starter
6 * WLP833 German Bock i fra Bryggselv = 414,-

Penger Spart = 181,-

Og det er bare på 1 brygg. Selvfølgelig så koster magnetrører og flaske og så litt, men det
sier seg selv at dette sparer man fort inn. Det vil også variere endel i fra hva slags brygg man
lager, men dette lønner seg! I tillegg så er det mange som sier at gjæren også vil være i bedre helse med starter så ølet vil faktisk smake bedre med det....dette har jeg ikke sjekket ut selv så jeg kan
ikke si noe for eller i mot her.

Okai, nok om dette. Hvordan lager man det?
Det er faktisk veldig enkelt. Ikke mye jobb i det hele tatt.
Hva som trengs. Glemte å få med aliminiusfolie


1. Hvordan beregne størrelsen på starteren
Jeg for min del bruker nesten alltid Bersmith applikasjonen for å beregne
størrelsen ut i fra oppskriften. Funker veldig bra i for min del.
Det finnes flere kalkulatorer på nettet også, og den mest kjente er vel
Mr.Malty: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html


2. Hvor mye maltekstrakt og vann
Når man har funnet ut størrelsen på startene så er
det bare å bruke følgende enkle regnestykke:
størrelsen på starteren i vann + en tiendelel maltekstrakt i kg.
Eksempel for en 2,5 liters starter
2,5 liter vann + 0,25kg maltekstrakt

3. Koke opp maltekstrakt
La det koke i ca. 10 minutter og rør av og til så det blandes skikkelig.
Hotbreak i starteren


4. Kjøle det ned så fort som mulig
Oppvask kum i 10min holder. Aliminiumsfolie for å hindre basilurker å komme oppi


5. Erlenmeyerflaske, magnet og magnetrører i 24 timer
24 timer eller til det har sluttet å skumme


6. Lagres i kjøleskap 24 timer
Dette for at jeg kan velge å dekantere starteren (helle ut overflødig vørter).

7. Skal starteren helles i en lager, så tar jeg startere rett i fra kjøleskap,
Skal den i en ale derimot så tar jeg den ut 3 timer før slit at den temperes
nærmere vørteren

8. Hell i ferdig vørter.


Det er alt som skal til. Tar en halvtimes tid og er vel verdt den lille jobben.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar