mandag 18. august 2014

Batch #20 satt - Årets første juleøl

Har planer om å lage 3-4 øl som skal lagres frem til jul, og selv om denne i fra Gahr har en anbefalt lagring på et halv år, så får det bare gå....NESTE ÅR...så får jeg vel starte FØR sommerferien. Jaja..

Først ut er en Andrimne Old Ale. Med Gahr sine egne ord:
"Denne versjonen er en noe sterkere utgave av typen, og er relativt likt ølet som vant klassen for spesialjuleøl i juleølkonkurransen i 2007. Noen justeringer er gjort, men om man heller vil bruke den ”opprinnelige” oppskriften, kan man finne den på norbrygg-forumet i seksjonen for vinneroppskrifter. Innslaget av mørkt sukker gjør at dette ølet trenger lengre lagring enn det foregående. Jeg beregner selv minst 6 måneders lagring når jeg brygger dette, og selv om det godt kan drikkes tidligere, har det absolutt godt av noen måneder i kjelleren."

Et lite PS. Medlemskap hos Norbrygg er noe jeg anbefaler på det varmeste.

Uansett. Denne bruker Molasses sukker (flytende svart tjære lignende guffe) som jeg sleit litt med å få tak i i mitt nærområde. Fikk tips om at Meny eller Ultra kunne ha det, men jeg fant det til slutt hos en helsekost butikk. Var ikke dyrt, ca.30 kroner for 750 gram (trengte ca. 275 gram i oppskriften).

Ellers med 90 minutters mesk og 90 minutters kok, så ble det en litt lengre bryggedag enn snittet, men denne
her luktet bare helt hinsides godt, så denne her har jeg forholdsvis høye forventninger til...blir tøft å holde
seg helt til jul, hehe.

Dette blir nok siste gang jeg bruker akvariepumpe og brusestein. Har kjøpt inn en flaske med ren O2, ny brusestein og slange, pluss at jeg har bestillt flowmeter i fra Ebay. Mangler bare regulatoren. Kommer med mer info rundt dette når jeg har fått tak i alt.

Ikke så mye humle i juleøl...EKG humle

Dette er noe seige klissete greier

Den nye pumpa funka bra denne gangen. Ingen problemer

Hotbreak

Klar og fin

Siste gang med akvarie pumpe annt. Kjøpt inn ren O2 nå



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar