torsdag 28. august 2014

Batch #21 - Juleøl nummer 2 satt

Da var det klart for å sette årets neste juleøl.
Note to self igjen...TIDLIGERE neste år, okei? Okei!

Det spørs om denne er opimal etter bare 4 måneders lagring, men vi får se.
Har ikke funnet noe godt navn på denne men den burde hatt en navn som
Heavy Duty eller Tungtvann eller noe...men Tungtvann skal jeg bruke på en
Imperial Stout som kommer snart.

Uansett. Det å lage en 10%-ish øl på en Brewster byr på endel utfordringer.
Som jeg har skrevet om tidligere så bør man holde seg under 7kg malt på
denne, for så å kjøre på med Dry Malt Extract (DME) på resten.

Jeg jobber med å teste ut det beste vann/malt forholdet på Brewsteren, siden jeg
sliter med så dårlig utbytte om dagen og foreløpig ser det ut til at Brewsteren liker
seg best rundt 2,9-3,0 ganger så mye vann som malt under mesking. Det gjorde at
det ble 5,5kg malt og 2,5kg DME (!!) denne gangen....pluss 300 gram molasses.
Her skal jammen gjæren har en skikkelig førjulsfest.

Og for en gangs skyld så jeg jeg over beregnet OG. Planen var 1.099, mens jeg på
hydrometeret fikk målt 1.102 (1.104 temp justert). Refraktometeret gikk helt bananas
og klarte ikke å måle skikkelig...masse forskjellige verdier hele tiden...pussig.

Starteren var også et kapittel i seg selv. For å få gjæret ut så høye verdier i en undergjæret
øl (Dobbel Bokk), så må det  mange gjærceller til. Ca.740 milliarder omtrent, så det ble 4 stk
rør med WLP833 og 3,25  liter starter for å få nok små arbeidsjern. Det ble så livat i starteren
at kolben skummet over i løpet av natta.

Nå står i hvertfall både vørter og starter i kjøleskap så det kan pitches ved 8 grader.
Så er det 5 uker med gjæring, før det blir lagring ved 15 grader frem til jul

DENNE gleder jeg meg til å teste, hehe

PS. Utgangspunktet er forresten (dog justert endel):
JK 11 SJ1 - Yulebock 2011 - Jan Halvor Fjeld (Skien)

Mange ingredienser

Skummer over i starteren

3.0 til 1 i vann til malt ratio. Fungerer bra på Brewsteren

2,5 kg DME + 300g Molasses

Rolling boil har aldri vært Brewsterens sterke side...

Dagens andre hotbreak etter tilsatt DME

OG på 1.102...1.104 temp justert.

Fiin farge



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar