torsdag 7. august 2014

Ny bryggedag, Batch #19 - Englefjes

En selvkomponert Sweet Stout denne gangen.
Ikke for sterk, men søt, fyldig og ikke så bitter, så jeg tenkte at Englefjes var et passende navn på denne.
En liten hyllest til Dum Dum Boys kansje..
Er forøvrig første gangen jeg tester med Laktose under brygging.

Ikke noe spesielt som skjedde under bryggingen denne gangen. Den nye BB60 pumpen
fungerte aldeles utmerket denne gangen. Var bare 5,5kg malt, så dette var mer en mengde
som Brewsteren kan håndtere. Brygget var litt sånn "impulsbrygging", sånn at gjærstarteren fikk
bare 11 timer på seg. Ikke helt optimalt, men det får gå. Gleder meg til å smake på denne.

Ikke mye humle. Brukte en halvkilo laktose.

Den nye pumpa funker bra. Blir en MØRK øl dette.

Sparging gikk mye bedre enn forrige batch.

Skulle nesten tro det var en sjokolade stout..men nei..

Mørk, mørk, mørk.

Men klar..

I tillegg:
Mitt fermentation chamber fungerer særdeles godt om dagen. Ligger på rundt 0,5 grader avvik på det jeg har satt det til. Takler også 2 gjærbøtter samtidig, så dette er helt knall!
Full kontroll på tempratur i denne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar