mandag 16. februar 2015

Ny bryggedag: Batch 34 - Pliny the Elder klone

Dette er vel et øl som alle bryggere som har noen som helst sans for IPA bare må prøve og lage en eller annen gang...og nå var det min tur. Selv om jeg aldri selv har smak orginalen, så har man jo både hørt og lest mer enn nok om den til at denne bare må testes.
Mye humle...og her er ikke tørrhumlen med engang

Nesten 350g med humle og over 225 IBUs sier vel det meste. At den også havner på 8% pluss, så blir dette en som det blir vanskelig og vente på at den skal bli klar. De fine derimot, er at dette skal konsumeres fersk! Hærlig!
7kg malt og 20l vann er fremdeles i overkant.


Etter litt sjukdom i heimen, så var det deilig å starte en bryggedag kl.08.00 en søndags morgen, med nytraktet kaffi og alt klart. Medisin for sjelen å kunne stulle og stelle mens det er stille og en fantastisk duft bare brer seg rundt en.
Det nye oppsettet funker fremdeles glimrende.

Bryggedagen gikk veldig bra denne gangen også. Nå begynner jeg virkelig å få kontroll på effektiviteten på brewsteren og dens ups and downs. Bommet med .001 på planlagt OG (1.081 i stedet for 1.080 som planlagt), så de kan jeg vel ikke klage på.
MYE humle ja.

Pliny the Elder er jo en humlebombe (nesten 350 gram totalt) så det holder og jeg regnet med på forhånd at jeg kom til å slite med bazookafilteret under tapping. Den tetter seg hele tiden på humlerike brygg, og joda...jeg måtte stå og spa vekk humle med bryggeskjeen hele tiden under tapping. Jeg vurderer sterkt å kikke på en falskbunnsløsning i stedet her...


Det duftet i hvertfall særdeles godt under kok på dette brygget. Kobinasjonene av humletypene (Columbus, Centenial og Simcoe) har jeg aldri testet før, men jeg har virkelig trua. Jeg er en stor fan av Simcoe i IPA, så dette må bare bli bra!

Strek 15 grader ut av counterflow'en.
Temperaturen i gjæringsbøtta på 17 grader, som jeg tror er greit å starte med. Planen er å holde den på 19-19,5 grader når den er i gang. 75 sekunder med O2 skal også være greit på såpass høy OG.

Satser på første tørrhumling etter 7-9 dager, og andre 3-4 dager før slutt.

Pliny the Elder in a Bottle
Orginalen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar