tirsdag 24. februar 2015

Tørrhumlet Pliny the Elder, overvåkning av gjæring og en bra link om humle

Som det står i oppskriften, så har jeg ventet med å tørrhumle denne til stormgjæringen er over...pluss litt til. Ble derfor tørrhumlet etter 8 dager. Jeg ventet kansje litt lenge, men det har vært mye aktivitet i gjæringskaret i en hel uke...så ja. Det ble i hvertfall nesten 90 gram med humle nå.

Mye humle til tørrhumling
Veldig klar og fin

Tanken er å la den stå en ukes tid før jeg tilsetter siste runde med tørrhumling, og lar dette stå en 4-5 dager til. Den lukter i hvertfall aldeles fantastisk allerede og den er overraskende klar og fin.

Driver også og tester ut diverse surveillance cam apper for morro skyld. Jeg bruker allerede Telldus Tellstick for å overvåke temperatur, men surveillance cam er mer for å følge med på aktiviteten. Ikke veldig viktig dette, men bare litt intressant å se litt på mulighetene her.

Temp i fra Telldus Tellstick Net

De fleste av oss har vel en eller fler/mange gamle mobiltelefoner liggende, og kunne bruke dette til overvåkning er egentlig gangske smart. Problemet mitt er at jeg nettopp har gått over i fra å ha brukt Android i en god del år, til nå å bruke Windows Mobile, og det er ikke så veldig mange av disse appene som støtter begge deler desverre. Uansett, jeg driver og tester ut en app som heter GOTYA (http://www.gotyapp.com/) som da støtter begge deler og som er gratis.

Den er grei nok, men baserer seg på motion detection eller manual capture og ikke live streaming som jeg egentlig ønsker meg. Det er i hvertfall enkelt å sette opp selv om nytten kansje er noe begrenset.


Overvåkning av aktivitet.


Så til linken om humle. Morebeer har lagt ut en oversikt over 170 humletyper. med både litt historie og karakterestikk om hver enkelt. Utrolig bra og oversiktlig. Kommer nok til å bruke denne endel når det skal designes nye oppskrifter:
http://www.morebeer.com/articles/homebrew_beer_hops

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar