mandag 11. april 2016

Batch #61 - Simarillo Summer v2 til jobbens sommerfest

Dette er en tweaket versjon av den jeg lagde i fjor sommer. Vi skal ha en sommerfest på jobben, så dette er nr.2. En frisk og fruktig APA med godt med humle. Den største forskjellen i fra den forrige versjonen er at jeg har senket bitterheten betydelig i fra 65 IBU til 44. Da kommer den innenfor BJCP rammene, men før og fremst så tror jeg den blir mer lettdrikkelig. Vi får se..

Klar til bryggedag igjen
Det var en fin brygge dag, selv om stuck mash lurte rundt hvert hjørne. Kjører jeg resirk pumpen for sakte så sliter jeg med at temperaturen i RIMSen varierer veldig og risikerer brent vørter, mens kjører jeg for stor hastighet så pakker malten seg og fester seg i falskbunnen. Jeg må vurdere om jeg skal kjøpe pumpen til Bryggmaker med hastighets justering eller...om jeg skal begynne å se på en HERMs løsning. Har egentlig ikke plass til en permanent 3dje kjele. Da må jeg bytte ut kombiskapet til et mindre et....hmm...

Vannet på toppen av mesk blir klart under skylling
Brewsteren brukes til skyllevann
Uansett, jeg fikk en preboil på 1.045 mot estimert 1.046, så det er bra. En annen ting jeg sliter litt med er at kok blir litt for kraftig, så med 15 min igjen av kok så lå jeg allerede alt for høyt. Skulle ha OG på 1.056, men jeg lå på 1.060. Tilsatte 2 liter vann på slutten, så jeg fikk en OG på 1.058. Skal lage en effektregulator til både koke element og RIMS. Deler er allerede på plass, så skal bli interessent å se hvordan dette blir.


Kokekjelen fylles opp. Klar og fin vørter



Sakte fylling av kokekjele.

Da er det bare rengjøring igjen....jaja.

Tror uansett at dette skal bli en god og frisk APA som gode kolleger kan nyte på sommerfesten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar