tirsdag 19. april 2016

Tapping av batch #60 - Enhjørning, og en ny gadget...

Batch #60 fikk stå i 3 uker, 1 uke mer enn planlagt, rett og slett fordi den ikke var ferdig med gjæringen etter 2 uker. WLP400 er kjent for å kunne være litt treg, så jeg lot den heller stå og gjøre seg ferdig. Valgte å gjære denne litt godt og varmt. Lå på 22-23 grader under hele gjæringen.

Hærlig farge
Jeg var litt overasket da jeg åpnet lokket på gjæringskaret og ble møtt av en ganske tydelig svovel lukt, men etter litt googling, så viste det seg at det ikke var helt uvanlig på denne. Det er endel som mener at dette kan komme av at gjæren har vært stresset uten at jeg kan skjønne at det har vært tilfelle hos meg. Mulig at jeg burde latt starteren få gå mer enn de vanlige 48 timene. Jeg smakte i hvertfall på ølet og det smakte helt nydelig, så jeg satser på at dette blir bra.

Greit innafor
Den gjæret ut til 1.015 mot estimert 1.016, så dette er greit innafor.

Siden dette er til en sommerfest på jobben, så fylte jeg opp et fat og tok resten på flasker. Greit å få testet det før festen..
Fullt fat og noen smaksprøver

Bryggselv hadde nylig et introduksjonstilbud på ITC-310T temperaturkontroller. 100,- i avslag (kostet 598,- mot normal pris 698,-)på noe jeg allerede hadde siklet på en stund er vel den unnskyldningen man trenger for å slå til? Jeg er i hvertfall veldig spent på denne.

Det å kunne stille inn inntil 6 temperatur steg før gjæringen er veldig aktuelt for min del. Dette er perfekt for juleølene mine som starter på 9 grader og gradvis økes til 12 grader. Da kan jeg legge inn en diacety rast/-pause pluss en coldcrash i tillegg.  Har ikke fått testet den enda, men det virket litt jobb med å få lagt inn temperatur og tid på det jeg så i manualen. Får bare håpe det er en tilvenning. Jeg kommer tilbake med litt fyldigere rapport om kort tid...

Link til manualen hvis noen skulle være interessert.

Gadget..woohoo..

Veldig kompakt og fin



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar