lørdag 14. mai 2016

Endelig brygging igjen - Batch #62 Trøtt i Trappa (belgisk dubbel)

Hus, hage og hverdagsliv krever sitt på våren, så noe må selvsagt prioriteres foran annet. En måned siden forrige brygg...ikkje bra. Jaja, desto triveligere nå man får mulighet da. Kansje ikke det lureste å gjøre det på den varmeste dagen i året så langt, med over 24 grader utenfor...ble godt og varmt i bryggeriet denne gangen.

Veldig enkel oppskrift dette.

Dette er en brygg som jeg hadde planlagt å brygge for en stund siden, men har blitt forskjøvet stadig vekk på grunn av øl til sommerfester som bare måtte bli ferdig først. Det er en superenkel oppskrift dette, en oppskrift som er basert på La Trappe sin dubbel, men som jeg har justert litt her og der. Kun palemalt, litt mørk krystal, flytende kandi sukker og litt Saaz bitterhumle...og selvsagt litt Abbey gjær (WLP530)..that's it. Like veldig enkelheten i denne, så det skal bli spennende å smake.


Rolig resirk
Meskingen gikk veldig bra denne gangen. Jeg mistenker at resirk pumpen er i ferd med å ta kvelden så jeg hadde reservepumpe klar i tilfelle, men slapp heldigvis å bruke den. Ikke noe stuck mash heller. Justerte resirk hastigheten FØR jeg hadde i malt nå. Virker som det var mer fornuftig. Jeg hadde kalibrert alle temperatur prober og målere, så jeg fant et lite problem som jeg ikke var helt klar over tidligere (men hadde mistanke om). Ved ideell resirk hastighet (forskjellen blir større jo lavere resirk hastighet jeg bruker) så ligger temp midt i mesken 2 grader under temp ut av RIMS rør. Det er mulig jeg skal flytt den temp proben, men foreløpig måtte jeg bare kompensere og sette temp ut av RIMS rør 2 grader over det jeg skulle ha midt i mesken (65 grader).

Fint å kunne stole på kalibrert temperatur.
Litt lav preboil, 1.051 mot estimert 1.054, men dette løses normalt sett av seg selv fordi jeg har så kraftig kok slik at avkok bli ganske mye. Normalt sett har jeg et avkok på 4 liter i timen, men denne gangen var litt annerledes. Etter 45 minutter så hadde det ikke kokt ned 2 liter engang, så jeg var ikke i nærheten av planlagt OG på 1.066. Men siden det ikke er noe aromahumle i dette brygget, så løste jeg det v.h.a. 500 gram DME og 75 min kok totalt i stedet for 60 min. OG ble derfor på 1.067  mot planlagt 1.066. Helt innafor det.

Fin farge og klar vørter. Overfører ifra bunn.
Hotbreak. Like fasinerende hver gang det også
Det store spørsmålet mitt er derimot hvorfor det var så dårlig avkok. Høres litt merkelig ut men kan kandisukkeret ha gjort at det ble dårligere kok? Har brukt det et par ganger tidligere uten å ha merket noe spesielt da. Kan det ha lagt seg som et belegg på varmeelementet? Har ikke noe svar på denne enda. Får gå under kategorien pussig  problem. Fikk også endel mer i gjæringsbøtta enn vanlig, 23 liter mot normalen som ligger på 21 liter-ish.

Gammel vinkasse fungerer fin som holder til oksygen
Uansett så planlegger jeg å gjære denne ganske varmt, rundt 26-27 grader for å få frem litt av fruktigheten i gjæren og så planlegger jeg å lagre den en stund, sånn type 6 måneder-ish.

Det gledes!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar