tirsdag 3. mai 2016

Tapping av batch #61 - Simarillo Sommer v2, og kalibrering av temperatur i kjelene.

Da var endelig batchen med den nye versjonen av min sommer APA, Simarillo Summer versjon 2 ferdig.

Jeg lagde denne i fjor for første gang, og syntes den var superdigg den gangen. I versjon nå, så har jeg senket bitterheten i fra rundt 60 IBUs til rundt 45, slik at den er innenfor BJCP stilen (da kan den evt. brukes i konkurranse). Tror også det blir enda bedre med litt mindre bitterhet.  Jeg har også økt tørrhumlen endel. Gjæret ut på 20 grader.

Fin farge for en APA
Fint og greit gjæringsforløp. Hadde rundt 20 grader hele veien. OG var på 1.058 (var planlagt til 1.056), mens FG havnet på 1.015 (mot planlagt 1.014). Helt innafor..

På fat, og noe til å gi bort


Kalibrering av kjelene og styreskap var det på høy tid å få gjort igjen. Jeg har slitt litt med vakkel i temperatur kontaktene inn i styreskapet, så jeg har vært litt usikker på om temperaturene, både de analoge på forsiden av kjelene og de digitale på PIDene har vært korrekte.

XLR kontakter
Måten jeg gikk frem på var at jeg først fylte begge kjelene med 25 liter med var og lot de stå en 2-3 dager for at vannet skulle bli likt som romtemperatur og at temperaturen var mest mulig likt i begge 2. Dette fordi at så mye vann ikke endrer temperatur så raskt mens jeg foretar målingene. En enkel metode som fungerer.

Begge de analoge målingene i meske kjelen var helt identiske, de eneste jeg gjorde her var å justere ned PID temperaturen 1 grad. I kokekjelen (som jeg har hadde mye trøbbel med XLR kontaktene), så sjekket jeg begge de analoge, pluss PIDen som var koblet til, men i tillegg til det så koblet jeg løs temepratur proben til meske kjelen og la denne oppi også.

Kalibrering av Brewmometer
Temp proben til meske kjelen og den løse analoge måleren viste helt likt. Blichmann sin analoge viste 1 grad over disse, mens PIDen til kok viste 6 grader for mye nå, hehe. På baksiden av Blichmann Brewmometer så sitter det en liten sekskant skrue/mutter som kan justeres, så denne fikke jeg justert raskt. PT100 føleren som går til koke PIDen loddet jeg kontaktene for n'te gang. Det ble litt bedre, men jeg er fremdeles ikke fornøyd med XLR kontaktene. Justerte i hvertfall slik at nå viser begge PID'ene ganske lik temperatur. På tide å få brygget litt snart igjen....



Likt nok (ja jeg er klar over at jeg har satt 126 grader på kok).



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar