mandag 30. mai 2016

Batch #63 Harmløs? - Barleywine brygget, og endret litt på resirk.

Litt sent ute med å blogge denne, men uansett. Den skulle ha vært brygget for en stund siden. Var faktisk planlagt som batch #60, men jeg har litt for mange brygg planlangt og dermed så..ja ble denne forskjøvet stadig vekk. Jaja.

Linet opp til bryggedag
Er basert på Nøgne Ø sin #100, men som alltid (?) så har jeg endret en god del på humle mengdene. Har senket bitterheten en god del og økt tørrhumlingen. Så lenge den gjærer ut dit den skal, en FG på rundt 1.025, så tror jeg denne skal bli kjempegod. Blir FG endel høyere så kan den bli for søt, men med en meske temperatur på 63 grader, så håper jeg at det skal gjære godt ned.
Enkleste er det beste? 1/2"s gjennomføring


Før bryggingen så endret jeg litt på resirkuleringen. Jeg fjernet Blichmann Autosparge helt nå, og satte inn en 1/2" gjennomføring. Synes ikke Autosparge fungerte noe særlig. Mulig at det hadde vært bedre med en annet pumpe. Jeg beholdt den innvendige slangen med flytekula til Blichmann. Resultatet var at jeg fikk en langt bedre og jevnere resirkulering....og ingen stuck mash, yay!
Jeg hadde også kjørt en ny autotuning av Sestos PIDen etter endringen og denne ganger kjørte jeg det på den resirk hastigheten jeg vanligvis bruker under mesking. Dette resulterte i at mesketemperaturen holdt seg jevnere enn noen gang. Dette virker veldig lovende!

Tett oppunder
Jevn og fin temp
T.o.m. jevn temp under overføring til kok..

Jeg var forberedt på at effektiviteten kunne gå ned endel med 9,3kg malt i karet, og ganske riktig. Preboil var på 1.067 mest Beersmith hadde estimert 1.082. Jeg hadde økt meskingen i fra 60 til 90 minutter, men selv ikke dette var nok. Jaja, da er det godt å ha DME på lager. 
Nydelig klar og fin farge

Hotbreak
1kg DME måtte til for å få opp til ønsket OG. Var veldig nær å koke over et par ganger, men ellers så gikk det rimelig på skinner. 
Grønn kok, ergo godt med humle
2 liters starter med 2 "rør" med WLP007 og 90 sekunder med oksygen, så boblet det godt i denne allerede etter 2-3 timer. 

Joda, der den skulle være

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar