onsdag 18. mai 2016

Status humleplanter og stiklinger

Etter flere dager meg godt og varmt vær, så har det virkelig begynt å skje ting med humleplantene.
Det skyter virkelig fart nå, så jeg har begynt å ta stiklinger for å tynne ut litt.

Humleplantene kommer kraftigere i år.
I år som i fjor så gir jeg bort disse til de som er villig til å hente i Drøbak. Dette er ikke rhizomer (røtter), men nye skudd som har kommet opp. Forskjellen er at de tar gjerne en sesong ekstra før stiklingene gir blomst i forhold til rhizomene. De trenger de første året til å danne en rot system.
Stiklinger, 2 i fra hver plante

De er selvsagt de samme plantene som i fjor:
- Northern Brewer
- Challenger
- Cascade
- Kent Goldings

Jeg har endel stiklinger stående i vann som driver og får røtter, men går jeg tom for de ferdige, så er det mulig å bare klippe stiklinger direkte og få satt disse i vann selv.

Etter 1-2 uker så danner de røtter
Så gi meg beskjed hvis det er noen som er interessert, så gir jeg bort så langt det går.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar