onsdag 1. juni 2016

Tapping av batch #62 Trøtt i Trappa - Belgisk dubbel

Dette er den siste batchen av første runde av min "belgiske periode". Jeg har nå brygget følgende belgiske øl de siste 5 månedene:
- Belgisk Quad
- Belgisk Tripel
- Belgisk Blonde
- Belgisk Wit
- Belgisk Dubbel

Målet er å lagre disse en stund, og så skal i hvertfall et par av de brygges på nytt med justeringer og forbedringer. Allerede nå så kan jeg si at Quad og Dubbel skal brygges på nytt, enten med hjemmelaget kandisukker eller med sirup i fra Candisugar Inc. Dette er rett og slett for begge disse 2 ble ALT for lyse i forhold til stilen. Jeg gjorde bommerten med å legge inn den i fra Candisirup Inc i Beersmith, og den har nesten 400 EBC, mens de som jeg har brukt i fra Bryggselv ikke holder mer enn rundt 200 EBC, noe jeg ikke la merke til da jeg brygget. Fargen er en ting, men jeg mistenker at de mangler litt i dybden på smaken også. Quad'en begynner å bli utrolig god, mens Dubbel'en virker lovende men trenger tid.
Alt for lys..men klar og fin da.

Pitchet gjæren på rundt 23 grader, noe som jeg i nesten omgang skal gjøre ved en lavere temperatur, fordi denne steg raskt opp til 27 grader og da "freste" det i gjæringskaret. Trodde nesten lokket skulle blåse av. Den holdt seg i hvertfall jevnt der i over en uke og gikk så sakte ned igjen til rundt 22 grader.
Ikke fullt så klar..i fra bunnen av gjæringskaret..

OG ble på 1.013 mot estimert 1.011, så det er greit innafor.

43 stk halvliters flasker ble det, så gjenstår det bare å se om den blir god nok til å kunne gis bort og deles med andre.

Klar for karbonering, så lagring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar