tirsdag 21. juni 2016

Batch #63 - Harmløs?, tappet.

Min første Barleywine var klar til tapping etter drøyt 3 uker med gjæring.

Var litt spent på mye den hadde gjæret ut for den hadde en ganske heftig stomgjæring. Karet stod og hveste når det stod på som verst. Ble litt skuffet når jeg målte FG til 1.030 når planen var 1.025, men ved litt fin-regning så viste det seg at utgjæingen var på 70%. Når normal utgjæring for WLP007, i følge White Labs, er på 70-80% så er det jo faktisk innafor.
Her har det vært action..


Tørrhumlingen fikk stå i 9 dager, så jeg hadde ikke lyst til å la den stå noe lengre uansett.
En ting som er helt sikkert er denne blir rimelig klar og fin. Så ved omstikk og tapping at denne var veldig fin.
Veldig klar og fin.
Kun tapping på flasker denne gangen, for denne skal lagres lenge. Smaker nydelig allerede, nesten som en DIPA-dobbelbokk. Regner med at mye av den friske tørrhumle-smaken forsvinner ved lagring, men jeg har trua på at denne bare blir bedre og bedre. Fiin og frisk humle, betydelig malt tyngde og en bitterhet som balanserer restsødmen veldig fint. Husk at dette er 80 IBU versjonen og ikke den første 130 IBU versjonen. Glad for at jeg valgte den, for det er mer enn nok etter min mening.

Litt rester i fra tapping
Farlig lettdrikkelig tror jeg også at den blir, når den bare får litt kullsyre. 10,2% (Brewersfriend alternative beregningskalkulator for høy-OG brygg: http://www.brewersfriend.com/abv-calculator/ ) varmer fint i halsen. Tester litt av restene i fra tappingen og den funker den gitt...

Skal lagres en god stund.
45 flasker i diverse former og høyder ble det. Det var ikke stort mer enn det jeg hadde av tomflasker på lager, så er det ikke så nøye med at de ikke er like..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar